နိုင်ငံတော်စီမံအုပ်ချုပ်ရေးကောင်စီ၊ သတင်းထုတ်ပြန်ရေးအဖွဲ့၏ (၁၉) ကြိမ်မြောက် သတင်းစာရှင်းလင်းပွဲကို ဩဂုတ် ၁၇ ရက် မွန်းလွဲပိုင်းတွင် ပြန်ကြားရေးဝန်ကြီးဌာန၌ ကျင်းပရာ နိုင်ငံတော်စီမံအုပ်ချုပ်ရေးကောင်စီ၊ သတင်းထုတ်ပြန်ရေးအဖွဲ့ခေါင်းဆောင် ဗိုလ်ချုပ်ဇော်မင်းထွန်း၊ ပြည်ထောင်စုရွေးကောက်ပွဲကော်မရှင် အဖွဲ့ဝင် ဦးခင်မောင်ဦး၊ ဌာနဆိုင်ရာများမှ ပြောရေးဆိုခွင့်ရှိသူများနှင့် ဌာနဆိုင်ရာ သတင်း ထုတ်ပြန်ရေးအဖွဲ့ကိုယ်စားလှယ်များက သတင်းမီဒီယာများ၏ သိရှိလိုသည့် မေးမြန်းမှုများကို ပြန်လည်ဖြေကြားသည်။
(ယမန်နေ့မှအဆက်)
ဆက်လက်ပြီး နိုင်ငံခြားဆက်ဆံရေးကိစ္စရပ် များကို တင်ပြလိုကြောင်း၊ မြန်မာနိုင်ငံအနေဖြင့် ဖွဲ့စည်းပုံအခြေခံဥပဒေပါအတိုင်း နိုင်ငံခြားရေး မူဝါဒကို ကျင့်သုံးအကောင်အထည်ဖော်နေသည့် နိုင်ငံဖြစ်ကြောင်း၊ နိုင်ငံတကာဖြင့် “အမြဲတမ်းမိတ်ဆွေနိုင်ငံ” ဖြစ်အောင် ပူးပေါင်းဆောင်ရွက်လျက်ရှိကြောင်း၊ ယမန်နေ့က ကုလသမဂ္ဂအထွေထွေ အတွင်းရေးမှူးချုပ်၏ မြန်မာနိုင်ငံဆိုင်ရာ အထူးကိုယ်စားလှယ် မြန်မာနိုင်ငံကို ရောက်ရှိကြောင်း၊ နိုင်ငံတော်စီမံအုပ်ချုပ်ရေးကောင်စီဥက္ကဋ္ဌ နိုင်ငံတော်ဝန်ကြီးချုပ်၊ နိုင်ငံခြားရေးဝန်ကြီးတို့နှင့် ကုလသမဂ္ဂ အထွေထွေ အတွင်းရေးမှူးချုပ်၏ မြန်မာနိုင်ငံ ဆိုင်ရာအထူးကိုယ်စားလှယ်တို့ ယနေ့ မွန်းလွဲ ၂ နာရီတွင် တွေ့ဆုံမည်ဖြစ်ကြောင်း၊ လက်ရှိ မြန်မာနိုင်ငံအစိုးရ၏ တရားဝင်တွေ့ဆုံမှုဖြစ်သည်ကို သတိပြုမိစေရန်ပြောလိုကြောင်း၊ ယင်းတွေ့ဆုံမှုသည် ကောင်းမွန်သည့်ရလဒ်များ ရရှိနိုင်လိမ့်မည်ဟု မိမိတို့မျှော်လင့်ထားကြောင်း။
ဆက်လက်ပြီး ရုရှား-မြန်မာဆက်ဆံရေး အကြောင်းကို ဆက်လက်ပြောကြားသွားမည် ဖြစ်ကြောင်း၊ ရုရှား-မြန်မာ နှစ်နိုင်ငံဆက်ဆံရေးသည် (၇၅)နှစ်တာကာလ ပြည့်မြောက်တော့မည်ဖြစ်ပြီး မိတ်ဆွေရင်းညီအစ်ကို နိုင်ငံများဖြစ်သည့်အတွက် သံတမန်ဆက်ဆံမှုများတွင်လည်း ပိုမိုတိုးမြှင့်ရန် ဆောင်ရွက်လျက်ရှိကြောင်း၊ ဩဂုတ်လဆန်းပိုင်းတွင် ရုရှားဖက်ဒရေးရှင်းနိုင်ငံ နိုင်ငံခြားရေးဝန်ကြီး H.E.Sergey Lavrovသည် မြန်မာနိုင်ငံသို့ အလုပ်သဘော ခရီးစဉ်ရောက်ရှိခဲ့ကြောင်း၊ နိုင်ငံတော်စီမံ အုပ်ချုပ်ရေးကောင်စီဥက္ကဋ္ဌ နိုင်ငံတော်ဝန်ကြီးချုပ် နှင့် တွေ့ဆုံခဲ့ကြောင်း၊ အဆိုပါတွေ့ဆုံမှုတွင် ရုရှား-မြန်မာနှစ်နိုင်ငံ မိတ်ဆွေရင်းညီအစ်ကိုနိုင်ငံများ ဖြစ်သည့်အတွက် သံတမန်ဆက်ဆံမှု ပိုမိုတိုးမြှင့်ဆောင်ရွက်နိုင်ရေးအတွက် ရုရှားနိုင်ငံ၌ မြန်မာနိုင်ငံ ဆိုင်ရာကောင်စစ်ဝန်ရုံးနှစ်ခုအား ထပ်မံဖွင့်လှစ် သွားမည်ဖြစ်ကြောင်း၊ မြန်မာနိုင်ငံတွင်လည်း ရုရှားကောင်စစ်ဝန်ရုံးများ ထပ်မံဖွင့်လှစ်နိုင်ရေး ကြိုးပမ်း ဆောင်ရွက်သွားမည်ဖြစ်ကြောင်း၊ အမြဲတမ်း မိတ်ဆွေနိုင်ငံ၊ အမြဲတမ်းမဟာမိတ်နိုင်ငံများအဖြစ် ပူးပေါင်းဆောင်ရွက်သွားမည့် အခြေအနေများ ဆွေးနွေးခဲ့ကြောင်း၊ ရုရှားနိုင်ငံနှင့် မြန်မာနိုင်ငံတို့သည် အချုပ်အခြာအာဏာပိုင်နိုင်ငံများ ဖြစ်သည့်အတွက် မိမိတို့နိုင်ငံ၏ ပြည်တွင်းရေးကို ပြည်ပစွက်ဖက်မှုများမပါဘဲ မိမိတို့အစိုးရများက စီမံဆောင်ရွက်နိုင်သည့်အခြေအနေများ၊ ကာကွယ်ရေးဆိုင်ရာ ပူးပေါင်းဆောင်ရွက်မှုများ ပိုမိုမြှင့်တင်ပေးရေး၊ ကုန်သွယ်မှုနှင့် စီးပွားရေးဆိုင်ရာ ပူးပေါင်းဆောင်ရွက်မှုများတိုးမြှင့်ရေး၊ ခရီးသွားလုပ်ငန်းများ တိုးမြှင့်ရေး၊ ဘာသာရေးနှင့် ယဉ်ကျေးမှုဆိုင်ရာ ပူးပေါင်းဆောင်ရွက်ရေး၊ အရပ်ဘက်၊ စစ်ဘက် ပညာတော်သင်များ ထပ်မံစေလွှတ်ရေးနှင့် လူသားအရင်းအမြစ် ဖွံ့ဖြိုးတိုးတက်ရေးအတွက် အပြန် အလှန် စေလွှတ်သွားမည့်အခြေအနေများ၊ လူသားချင်း စာနာထောက်ထားမှုဆိုင်ရာ ကိစ္စရပ်များတွင် ပူးပေါင်းဆောင်ရွက်ရေး၊ နိုင်ငံတကာနှင့် ဒေသတွင်း ဆက်ဆံရေးအခြေအနေများ၊ မြန်မာနိုင်ငံ၏ နိုင်ငံရေးဖြစ်ပေါ် ပြောင်းလဲမှုအခြေအနေများ၊ မြန်မာနိုင်ငံအတွင်း ပြည်တွင်းငြိမ်းချမ်းရေးရရှိအောင် ဆောင်ရွက်မှုအခြေအနေများကို ဆွေးနွေးခဲ့ကြောင်း၊ နိုင်ငံတော်တွင် နိုင်ငံရေးအရ တည်ငြိမ်အေးချမ်းမှု၊ လုံခြုံရေးအရ တည်ငြိမ်အေးချမ်းမှုများ ရရှိချိန်တွင် ရှေ့လုပ်ငန်းစဉ်နှင့်အညီ ရွေးကောက်ပွဲ ပြန်လည်ကျင်းပဆောင်ရွက်ပေးသွားမည့် အခြေအနေများနှင့် ဒီမိုကရေစီနှင့် ဖက်ဒရယ်စနစ်ကို အခြေခံသည့် ပြည်ထောင်စုတည်ဆောက်ရေးဆိုင်ရာ ကိစ္စရပ်များနှင့်ပတ်သက်ပြီး ရင်းနှီးပွင့်လင်းစွာ ဆွေးနွေးခဲ့ကြကြောင်း၊ တွေ့ဆုံဆွေးနွေးမှုများသည် နှစ်နိုင်ငံဆက်ဆံရေး၏ မိတ်ဆွေကောင်းပီသမှုများကို ပြသနိုင်မှုများရှိကြောင်း ပြောကြားသည်။
ထို့ပြင် ၂၀၂၂ ခုနှစ် ဩဂုတ် ၃ ရက်မှ ၂၇ ရက် အထိ ရုရှားဖက်ဒရေးရှင်းနိုင်ငံ၌ ကျင်းပပြုလုပ်မည့် ၂၀၂၂ ခုနှစ် နိုင်ငံတကာတပ်မတော်အားကစားပြိုင်ပွဲ (International Army Game -2022) သို့ မြန်မာ့တပ်မတော်က ပြိုင်ပွဲဝင်အသင်း ငါးသင်း သွားရောက်ယှဉ်ပြိုင်လျက်ရှိကြောင်း၊ ဝင်ရောက်ယှဉ်ပြိုင်မည့် အသင်းအမျိုးအစားများမှာ တင့်ကား မောင်းနှင်ပစ်ခတ်ခြင်း၊ ဆေးတပ်ဖွဲ့စွမ်းရည်၊ ရိုးရာယဉ်ကျေးမှု၊ လက်ဖြောင့်သေနတ်ပစ်ခတ်ခြင်းနှင့် Emergency Area ပြိုင်ပွဲတို့ဖြစ်ပြီး ရုရှားဖက်ဒရေး ရှင်းနိုင်ငံ၌သုံးသင်း၊ ဗင်နီဇွဲလားနိုင်ငံ၌တစ်သင်းနှင့် ဗီယက်နမ်နိုင်ငံ၌တစ်သင်းတို့ ပြိုင်ပွဲပြုလုပ် သွားမည်ဖြစ်ကြောင်း၊ ပြိုင်ပွဲငါးမျိုးအတွက် မြန်မာ့တပ်မတော်မှ ပြိုင်ပွဲဝင် ၆၈ ဦး ဝင်ရောက် ယှဉ်ပြိုင်လျက်ရှိကြောင်း ပြောကြားသည်။
International Army Game -2022 နှင့်အတူ တတိယအကြိမ်မြောက် နိုင်ငံတကာဗိုလ်လောင်း များ အားကစားပြိုင်ပွဲသို့ ပထမဆုံးအကြိမ် မြန်မာ နိုင်ငံမှ ဗိုလ်လောင်းများ ဝင်ရောက်ယှဉ်ပြိုင်ခဲ့ ကြောင်း၊ အဆိုပါပြိုင်ပွဲတွင် ရေကူးပြိုင်ပွဲ၊ တောတွင်းလှုပ်ရှားသွားလာခြင်းပြိုင်ပွဲ၊ သေနတ်ပစ်ပြိုင်ပွဲတို့ပါဝင်ပြီး မြန်မာနိုင်ငံမှ ဗိုလ်လောင်း၂၁ ဦး ဝင်ရောက်ယှဉ်ပြိုင်ခဲ့ကြောင်း၊ နိုင်ငံ ၂၀ ကျော် ဝင်ရောက်ယှဉ်ပြိုင်ခဲ့ပြီး မိမိတို့မြန်မာနိုင်ငံအနေဖြင့် ရွှေတံဆိပ်တစ်ခု၊ ငွေတံဆိပ် တစ်ခု၊ ကြေးတံဆိပ်နှစ်ခု စုစုပေါင်းဆုတံဆိပ်လေးခုနှင့် နိုင်ငံအလိုက် အဆင့် ၈ နေရာတွင် ရပ်တည်ခဲ့သည်ဟု ဂုဏ်ယူစွာပြောလိုကြောင်း၊ ဗိုလ်လောင်းများအနေဖြင့် ပထမဆုံးအကြိမ် သွားရောက်ယှဉ်ပြိုင်ခဲ့ခြင်းဖြစ်ပြီး နိုင်ငံတကာအလယ်တွင် မိမိတို့မြန်မာနိုင်ငံ၏အလံကို လွှင့်ထူနိုင်ခဲ့ခြင်းဖြစ်ကြောင်း ပြောကြား၍ မှတ်တမ်း Video ကို ပြသသည်။
ထို့ပြင် မိမိတို့နိုင်ငံအနေဖြင့် ဒေသတွင်းနိုင်ငံများ၊ အိမ်နီးချင်းနိုင်ငံများနှင့်လည်း ဆက်ဆံရေး အစဉ်ချောမွေ့ကောင်းမွန်စေရန် ဆောင်ရွက်လျက်ရှိကြောင်း၊ အိမ်နီးချင်းထက်စိတ်ချရသည့် မိတ်ဆွေနိုင်ငံဆိုသည်မှာမရှိကြောင်း၊ အိမ်နီးချင်းဆိုသည်မှာ အရင်းနှီးဆုံးဖြစ်ရမည်ဟု ခံယူချက်ထားရှိသည်ဟုလည်း နိုင်ငံတော်အကြီးအကဲကိုယ်တိုင် တရုတ်နိုင်ငံမှ မီဒီယာတစ်ခုနှင့် Interview တွင် ပြောကြားခဲ့ကြောင်း၊ အိမ်နီးချင်းနယ်နိမိတ်ရှည်လျားစွာ ထိစပ်နေသည့် တရုတ်နိုင်ငံနှင့် ဆွေမျိုးပေါက်ဖော် ချစ်ကြည်ရင်းနှီးမှုကိုပို၍ အလေးထားကြောင်း၊ နှစ်နိုင်ငံနယ်စပ်ဒေသရှိ တိုင်းရင်းသားများသည် တိုင်းရင်းသားမျိုးနွယ်စုများ တူညီမှုရှိသည်သာမက လူနေမှုစနစ်လည်း တူညီမှုရှိကြောင်း၊ အိန္ဒိယနိုင်ငံ နှင့်ဆိုပါကလည်း ယဉ်ကျေးမှုနှင့် ဘာသာရေးအရ နီးစပ်မှုများစွာရှိကြောင်း၊ သမိုင်းကြောင်းများအရ လည်း နီးစပ်မှုများရှိခဲ့ကြောင်း၊ ၁၉၄၉ ခုနှစ် အောက်တိုဘာ ၁ ရက်တွင် တရုတ်ပြည်သူ့ သမ္မတနိုင်ငံအဖြစ် အသိအမှတ်ပြုကြေညာသည့် အခါတွင် အာရှတိုက်၌ ပထမဆုံး အသိအမှတ်ပြု ကြိုဆိုထောက်ခံသည့် နိုင်ငံမှာလည်း မိမိတို့နိုင်ငံ ဖြစ်ကြောင်း။
သမိုင်းကြောင်းအရ တရုတ်-မြန်မာနှစ်နိုင်ငံ အကြား သံတမန်ဆက်ဆံရေးသည် အေဒီ ၈၀၂ ခုနှစ်က ပျူကိုယ်စားလှယ်အဖွဲ့ တရုတ်နိုင်ငံသို့ သွားရောက်ခဲ့သည့် ချစ်ကြည်ရေးခရီးမှ စတင်ခဲ့ သည်ဟုသိရကြောင်း၊ ထိုခေတ်အခါကစ၍ ယနေ့အထိ နှစ်နိုင်ငံချစ်ကြည်ရင်းနှီးသည့် တရားဝင် ဆက်ဆံမှုများရှိခဲ့ကြောင်း၊ အိမ်နီးချင်းနိုင်ငံပီပီ တရုတ်တစ်နိုင်ငံတည်းမူဝါဒ (One China Policy) ကို ခိုင်ခိုင်မာမာ ရပ်တည်ထောက်ခံသည့်နိုင်ငံ ဖြစ်ကြောင်းလည်း ထပ်လောင်းအတည်ပြု ပြောကြားလိုကြောင်း၊ လက်ရှိတွင်ဖြစ်ပေါ်ခဲ့သည့် အမေရိကန်အောက်လွှတ်တော်ဥက္ကဋ္ဌ ထိုင်ဝမ်သို့ ရုတ်တရက်ဝင်ရောက်ခဲ့သည့် ခရီးစဉ်တွင် တရုတ်တစ်နိုင်ငံတည်း မူဝါဒအပေါ် အတိအလင်း ချိုးဖောက်မှုဖြစ်သည်ဟု မိမိတို့နိုင်ငံအနေဖြင့် နားလည်လက်ခံကြောင်း၊ ယင်းခရီးစဉ်သည် မိမိတို့ဒေသတွင်းနိုင်ငံများ၏ တည်ငြိမ်အေးချမ်းမှုကို ထိခိုက်လာစေနိုင်ကြောင်း၊ ထို့ကြောင့် ၂၀၂၂ ခုနှစ် ဩဂုတ် ၁၀ ရက်တွင် ထိုင်ဝမ်နှင့်ပတ်သက်သည့် တရုတ်နိုင်ငံ၏ တတိယအကြိမ်မြောက် စက္ကူဖြူ စာတမ်း ထွက်ပေါ်လာခြင်းဖြစ်ကြောင်း။
အဆိုပါစာတမ်းတွင် နိဒါန်း၊ အခန်းငါးခန်းနှင့် နိဂုံးဟူ၍ ပါဝင်ကြောင်း၊ အခန်းငါးခန်းအနက် အခန်း(၁)တွင် ထိုင်ဝမ်က တရုတ်နိုင်ငံ၏ တစ်စိတ် တစ်ပိုင်း ဖြစ်သည်ဆိုသည့် မငြင်းနိုင်သည့် အမှန် တရား၊ အခန်း(၂)တွင် တရုတ်နိုင်ငံ၏ အပြည့်အဝ ပြန်လည်ပေါင်းစည်းရေးကိုသိရှိစေရန် တရုတ် ကွန်မြူနစ်ပါတီ၏ ခိုင်မာသည့်ကြိုးပမ်းအားထုတ်မှု၊ အခန်း(၃)တွင် တရုတ်နိုင်ငံ၏ အပြည့်အဝ ပြန်လည် ပေါင်းစည်းရေးဆိုသည်မှာ မည်သူမျှရပ်တန့်ခြင်းငှာ မစွမ်းသာသည့် လုပ်ငန်းစဉ်တစ်ခု၊ အခန်း(၄)တွင် ခေတ်သစ်ကာလ နိုင်ငံတော်ပြန်လည် ပေါင်းစည်းရေးနှင့် အခန်း(၅) ငြိမ်းချမ်းစွာပြန်လည် ပေါင်းစည်းရေးအတွက် လင်းလက်တောက်ပနေ သည့်အလားအလာတို့ဖြစ်ကြောင်း၊ တရုတ်နိုင်ငံ ပြန်လည်ပေါင်းစည်းရေးအတွက် တရုတ်ကွန်မြူနစ် ပါတီနှင့်တရုတ်အစိုးရအဆက်ဆက်တို့၏ ကြိုးပမ်းမှုများကို တွေ့မြင်ရမည်ဖြစ်ကြောင်း၊ ကိုယ့်တစ်ပြည် တည်းသားချင်းစိတ်ဖြင့် နိုင်ငံတော်ကြီး ငြိမ်းချမ်းစွာ ပေါင်းစည်းရေးကို အစဉ်ရှေးရှုလုပ်ဆောင်ခဲ့သည်ကို တွေ့ရကြောင်း။
အဆိုပါစာတမ်းတွင် တရုတ်အစိုးရအတွက် ထိုင်ဝမ်ကျွန်းဆိုသည်မှာ တရုတ်နိုင်ငံ၏ တစ်စိတ် တစ်ပိုင်းဖြစ်သည်ဆိုသည့် အမှန်တရားနှင့် တရုတ်အစိုးရ၏ နိုင်ငံတော်ပြန်လည်ပေါင်းစည်းရေး အတွက် အားသွန်ခွန်စိုက်ဆောင်ရွက်မည့် လုပ်ငန်းစဉ်များကို တွေ့ရမည်ဖြစ်ကြောင်း၊ လက်တွေ့တွင်လည်း တရုတ်နိုင်ငံအနေဖြင့် (One Country Two System) ဟုဆိုသည့် ဟောင်ကောင်၊ မကာအိုတို့နှင့် ပြန်လည်ပေါင်းစည်းစဉ်၌ အဆိုပါနေရာများ၏ ယခင် တိုင်းတစ်ပါးလက်အောက်တွင်ရှိနေစဉ်ကာလ၏ တိုးတက်မှုနှင့် ယခုတရုတ်နိုင်ငံ၏ ကွပ်ကဲမှုအောက်တွင်ရှိနေသည့် တိုးတက်မှုများမှာ စီးပွားရေးအရနှင့် နိုင်ငံရေးအရခိုင်မာမှုတို့တွင် ပိုမိုတိုးတက်လာသည်ကို လက်တွေ့မြင်နိုင်မည် ဖြစ်ကြောင်း၊ မြန်မာနိုင်ငံအနေဖြင့် ထိုလုပ်ငန်းစဉ်များအပေါ် တရုတ်နိုင်ငံ၏ အိမ်နီးချင်းနိုင်ငံအဖြစ် လည်းကောင်း၊ မဟာဗျူဟာမိတ်ဖက်နိုင်ငံအဖြစ်လည်းကောင်း၊ ဆွေမျိုးပေါက်ဖော်နိုင်ငံအဖြစ် လည်းကောင်း ခိုင်မာစွာရပ်တည်သွားမည်ဖြစ်သည်ဟု အသိပေးပြောကြားလိုကြောင်း။
မိမိတို့နိုင်ငံသည် အိမ်နီးချင်းတရုတ်နိုင်ငံနှင့် ဆက်ဆံရေးကောင်းများ ထူထောင်နေသကဲ့သို့ အိမ်နီးချင်းနိုင်ငံတစ်ခုဖြစ်သည့် အိန္ဒိယနိုင်ငံနှင့်လည်း ကောင်းမွန်သည့် သံတမန်ဆက်ဆံရေးကို အစဉ်အမြဲအလေးထားထူထောင်လျက်ရှိကြောင်း၊ မိမိတို့နှစ်နိုင်ငံအကြားတွင် ရှေးနှစ်ပေါင်းထောင်ချီ ကတည်းက စာပေ၊ ယဉ်ကျေးမှုနှင့် ဘာသာရေးအရ အပြန်အလှန် ရောယှက်ဆက်နွှယ်မှုများ ရှိခဲ့ကြောင်း၊ မိမိတို့ နိုင်ငံလွတ်လပ်ရေးရခဲ့သည့် ၁၉၄၈ ခုနှစ် ဇန်နဝါရီ ၄ ရက်မှသာ တရားဝင်သံတမန် ဆက်ဆံရေး စတင်ထူထောင်ခဲ့ခြင်းဖြစ်ကြောင်း၊ သံတမန်ဆက်ဆံရေးနှစ် ၇၀ ကျော် ကာလရောက်ရှိပြီဟု ဆိုနိုင်ကြောင်း၊ ပထဝီအနေအထားအရ မြန်မာနိုင်ငံသည် အိန္ဒိယနိုင်ငံ၏ အရှေ့မြောက် ဒေသတွင်ရှိသည့် ပြည်နယ်လေးခုနှင့်ထိစပ်နေပြီး နှစ်နိုင်ငံကုန်းမြေနယ်နိမိတ် ၁၆၄၃ ကီလိုမီတာနှင့် ပင်လယ်ရေကြောင်း နယ်နိမိတ် ၇၂၅ ကီလိုမီတာ ရှည်လျားထိစပ်မှုရှိကြောင်း၊ နှစ်ပေါင်း ၇၀ ကျော် ကြာပြီဖြစ်သည့် သံတမန်ဆက်ဆံရေးတွင် အိမ်နီး ချင်း ပီသသည့် ဆက်ဆံနေထိုင်မှုနှင့် နေထိုင်လျက်ရှိကြောင်း၊ ငြိမ်းချမ်းစွာအတူယှဉ်တွဲနေထိုင်ရေး မူဝါဒများအပြင် နှစ်နိုင်ငံနိုင်ငံခြားရေးမူဝါဒများအတိုင်း လိုက်နာဆောင်ရွက်လျက်ရှိပြီး ကောင်းမွန်သည့် သံတမန်ဆက်ဆံရေးကို ထူထောင်နေသည့် အိမ်နီးချင်းနိုင်ငံများဖြစ်ကြောင်း၊ ထို့ကြောင့် နှစ်နိုင်ငံအစိုးရအကြီးအကဲများနှင့် တပ်မတော်အကြီးအကဲများ၏ ဆက်ဆံရေးမှာ စည်ပင် တိုးတက်မှုရှိကြောင်းနှင့် နှစ်နိုင်ငံစစ်ဘက်၊ အရပ် ဘက်ဆက်ဆံရေး ပိုမိုအားကောင်းခိုင်မာမှုရှိ ကြောင်း၊ မိမိတို့နှစ်နိုင်ငံအနေဖြင့် ဒေသတွင်းနှင့် နှစ်နိုင်ငံ နယ်စပ်လုံခြုံရေး၊ တည်ငြိမ်ရေး၊ အေးချမ်းရေးနှင့် သာယာဝပြောရေးကို အစဉ်အမြဲ ကာကွယ်စောင့်ရှောက်လျက်ရှိသည်ဟု ပြောလိုကြောင်း။
ဆက်လက်ပြီး ကမ္ဘောဒီးယားနိုင်ငံ ဖနောင်ပင် မြို့တွင် ၂၀၂၂ ခုနှစ် ဇူလိုင် ၃၁ ရက်မှ ဩဂုတ် ၆ ရက်အထိ ကျင်းပပြုလုပ်ခဲ့သည့် (၅၅) ကြိမ်မြောက် အာဆီယံနိုင်ငံခြားရေးဝန်ကြီးများ အစည်းအဝေးနှင့်ဆက်စပ်အစည်းအဝေးများသို့ မြန်မာနိုင်ငံက နိုင်ငံရေးအရကိုယ်စားမပြုသည့် ပုဂ္ဂိုလ်ကိုသာ ဖိတ်ကြားခဲ့ကြောင်း၊ အာဆီယံပဋိညာဉ်စာတမ်း အပိုဒ်(၅)ပါ ဖော်ပြချက်များကို သိသာထင်ရှားစွာ ချိုးဖောက်နေသည့်အတွက် မြန်မာနိုင်ငံအနေဖြင့် ကိုယ်စားလှယ်စေလွှတ် တက်ရောက်ခဲ့ခြင်းမရှိကြောင်း။
အာဆီယံအဖွဲ့ဝင်နိုင်ငံတစ်နိုင်ငံကို ထိပ်သီးအဆင့်အစည်းအဝေးများတွင် ချန်လှပ်ထားရန် ဆုံးဖြတ်လုပ်ဆောင်သည့် အာဆီယံနိုင်ငံအချို့၏ အဆင်အခြင်မဲ့လုပ်ရပ်များသည် အာဆီယံ၏ ထိရောက်မှုနှင့် ပုံမှန်လုပ်ငန်းလည်ပတ်မှုများကို ဆိုးရွားစွာ အကျိုးသက်ရောက်မှုရှိခဲ့ကြောင်း၊ မြန်မာနိုင်ငံအနေဖြင့် အာဆီယံအဖွဲ့ကြီးသို့ စတင်ဝင်ရောက်ခဲ့စဉ်ကပင် အာဆီယံပဋိညာဉ် စာတမ်းပါမူဝါဒများနှင့် လုပ်ထုံးလုပ်နည်းများကို လေးစားလိုက်နာခဲ့ကြောင်း၊ အာဆီယံတူညီဆန္ဒနှင့် တိုင်ပင်ဆွေးနွေးခြင်းအခြေခံမူများသည် အာဆီယံအဖွဲ့ကြီး၏ ကာလကြာရှည်စွာ ကိုင်စွဲကျင့်သုံးခဲ့သည့် အခြေခံမူများဖြစ်ကြောင်း၊ အာဆီယံပဋိညာဉ်အပိုဒ် ၂၀(၁)တွင် “အခြေခံမူတစ်ရပ်အဖြစ် အာဆီယံတွင် ဆုံးဖြတ်ချက်ချမှတ်မှုကို တိုင်ပင်ဆွေးနွေးခြင်းနှင့် အဖွဲ့ဝင်အားလုံး၏ တူညီဆန္ဒပေါ်တွင် အခြေခံရ မည်” ဟု တရားဝင်အတိအလင်း ဖော်ပြထားကြောင်း။
အာဆီယံပဋိညာဉ်စာတမ်း ASEAN Way၊ ASEAN Spirit နှင့် ASEAN Practics တို့သည် အာဆီယံအသင်းကြီးနှင့်အဖွဲ့ဝင်နိုင်ငံများ လိုက်နာဆောင်ရွက်ရမည့် အခြေခံဥပဒေများပင်ဖြစ် ကြောင်း၊ အာဆီယံထိပ်သီးအစည်းအဝေးများကို တစ်နှစ်လျှင် နှစ်ကြိမ်ကျင်းပပြီး အာဆီယံဥက္ကဋ္ဌရာထူးကို ရယူထားသည့်နိုင်ငံက အိမ်ရှင်နိုင်ငံအဖြစ် လက်ခံကျင်းပရကြောင်း၊ အာဆီယံပဋိညာဉ် အပိုဒ်(၇)တွင် “အာဆီယံထိပ်သီးအစည်းအဝေးတွင် အဖွဲ့ဝင်နိုင်ငံများ၏ နိုင်ငံတော်အကြီးအကဲများ သို့မဟုတ် အစိုးရအဖွဲ့အကြီးအကဲများ ပါဝင်ရမည်” ဟု ဖော်ပြထားကြောင်း၊ ထို့ကြောင့် ထိပ်သီးအစည်းအဝေးများတွင် အာဆီယံအဖွဲ့ဝင်နိုင်ငံများ၏ နိုင်ငံတော်အကြီးအကဲများ၊ အစိုးရအဖွဲ့အကြီးအကဲများ စုံညီစွာတက်ရောက်မှုမရှိခြင်း သို့မဟုတ် အဖွဲ့ဝင်နိုင်ငံတစ်နိုင်ငံ၏ ခုံနေရာလွတ်နေခြင်းဖြစ်ပါက “အာဆီယံထိပ်သီးအစည်းအဝေး” ဟူ၍ပင် ခေါ်ဆို၍မရနိုင်ဟု ထင်မြင်ယူဆပါကြောင်း၊ လက်ရှိအချိန်တွင် အာဆီယံ၏ အစဉ်အဆက် ထိန်းသိမ်းခဲ့သည့် အခြေခံမူများကို ပြင်ပစွက်ဖက် မှုများ၊ ဖိအားများနှင့် အချို့အဖွဲ့ဝင်နိုင်ငံများ၏ လုပ်ရပ်များကြောင့် လျော့ပါးလာသည်ကို စိတ်မကောင်းဖွယ်တွေ့မြင်နေရကြောင်း၊ အာဆီယံနိုင်ငံအချို့ဆိုလျှင် ပြင်ပဖိအားများကို မခံနိုင်သည့်အတွက် အာဆီယံပဋိညာဉ်ပါအခြေခံမူများကိုပင် ပြောင်ပြောင်တင်းတင်း ချိုးဖောက်လာကြသည်ကို တွေ့ရှိနေရကြောင်း။
မိမိကို မီဒီယာတစ်ခုမှ မလေးရှားနိုင်ငံခြားရေးဝန်ကြီးက မြန်မာနိုင်ငံနှင့် ပတ်သက်ပြီး စွပ်စွဲ ပြောကြားခဲ့မှုနှင့်ပတ်သက်၍ မေးမြန်းခဲ့ကြောင်း၊ မိမိပြန်လည်ဖြေဆိုထားကြောင်း၊ ထပ်ပြီးတင်ပြလိုကြောင်း၊ ပထမဆုံးအနေဖြင့် အာဆီယံ ဘုံသဘောတူညီချက်(၅)ရပ် လုပ်ဆောင်သည့်အခါတွင် လိုက်ပါလုပ်ဆောင်မှုမရှိဟုဆိုသည့် စွပ်စွဲပြောဆိုချက်နှင့်ပတ်သက်ပြီးပြောရလျှင် အဆိုပါပြောဆိုချက်သည် အဖြစ်မှန်ကိုလျစ်လျူရှု၍ ကြည့်ချင်သည့်ဘက် တစ်ဖက်ထဲမှကြည့်၍ တစ်ဖက်သတ် ပြောဆိုခြင်းဖြစ်သည်ဟု ပြောလိုကြောင်း၊ အာဆီယံဘုံသဘောတူညီချက်(၅)ရပ်ကို မိမိတို့စတင်ဆွေးနွေးခဲ့ရာတွင် မြန်မာနိုင်ငံအနေဖြင့် မိမိတို့နိုင်ငံ၌ ဖြစ်ပေါ်နေသည့်အခြေ အနေများ၊ နိုင်ငံတော်၏ အမျိုးသားရေးအကျိုး စီးပွားနှင့် အချုပ်အခြာအာဏာကို မထိခိုက်စေ ဘဲ ထိုအချက်များကို အတတ်နိုင်ဆုံး ကြိုးစား ဆောင်ရွက်သွားမည်ဟု ပြောဆိုခဲ့ကြောင်း၊ အာဆီယံဘုံသဘောတူညီချက် (၅)ရပ်နှင့် ပတ်သက် ၍လည်း နိုင်ငံတော်ဝန်ကြီးချုပ်အနေဖြင့် လွန်ခဲ့ သည့်နှစ်များက ကိုဗစ်-၁၉ ကပ်ရောဂါနှင့် ပြည်တွင်းရှိ PDF၊ NUG စသည့်အကြမ်းဖက် အဖွဲ့များ၏ အကြမ်းဖက်လုပ်ရပ်များကြောင့် နှောင့်နှေးခဲ့ရကြောင်းနှင့် ကြိုးစားလုပ်ဆောင် သွားမည်ဆိုသည်ကိုလည်း ပြောခဲ့ပြီးဖြစ်ကြောင်း။
ဘုံသဘောတူညီချက်(၅)ရပ်နှင့်ပတ်သက်၍ မိမိတို့ လုပ်ဆောင်နေသည့် အကြောင်းအရာများကို ပြောလိုကြောင်း၊ နံပါတ်(၁) အချက်ဖြစ်သည့် အကြမ်းဖက်မှုများကို အမြန်ဆုံးရပ်တန့်ရန်နှင့် အားလုံးက ထိန်းထိန်းသိမ်းသိမ်းနှင့် ဝိုင်းဝန်းဆောင်ရွက်သွားရန်ဆိုသည့်ကိစ္စနှင့်ပတ်သက်၍ ၎င်းတို့၏ပြောဆိုချက်များတွင် PDF အမည်ခံ၊ NUG အမည်ခံ အကြမ်းဖက်သောင်းကျန်းသူများ၏ အကြမ်းဖက်လုပ်ရပ်များကြောင့် သေဆုံးခဲ့သည့် ပြည်သူများနှင့် ထိခိုက်ဒဏ်ရာရခဲ့သူများ၏အကြောင်းကို တစ်လုံးတစ်ပါဒမျှထည့်၍ ပြောဆို ခဲ့ခြင်းမရှိကြောင်း၊ အာဆီယံအစည်းအဝေးတွင်လည်း မရှိကြောင်း၊ ယင်းတို့နှင့်ပတ်သက်၍ Asean Envoy လာရောက်သည့်အချိန်တိုင်းတွင် ထိုကိစ္စများကို လျစ်လျူရှုမထားပါနှင့်ဟု ပြောခဲ့ပြီးဖြစ်ကြောင်း၊ Asean Envoy ဟု ဆိုရာတွင် ယခု Asean Envoy မှသာ ပြောဆိုခဲ့ခြင်းမဟုတ်ကြောင်း၊ ယခင် Asean Envoy ဖြစ်သည့် ဘရူနိုင်းနိုင်ငံမှ Asean Envoy ကိုလည်း ထိုကဲ့သို့ပင် ပြောပြခဲ့ခြင်းဖြစ်ကြောင်း၊ ယခု ၎င်းတို့၏ပြောဆိုမှုများသည် အဖြစ် မှန်များကို လျစ်လျူရှုထားသည်ကို တွေ့ရကြောင်း၊ ၂၀၂၁ ခုနှစ် ဖေဖော်ဝါရီ ၁ ရက်မှ ယခု ဇူလိုင်လ အထိ PDF အမည်ခံ အကြမ်းဖက်သမားများ၏ လုပ်ကြံမှုသတ်ဖြတ်မှုများကြောင့် ရဟန်းသံဃာ၊ သီလရှင်၊ နိုင်ငံ့ဝန်ထမ်းများနှင့် အပြစ်မဲ့ပြည်သူ ၃၄၀၀ ကျော် သေဆုံးခဲ့ရကြောင်း၊ လူဦးရေ ၃၀၀၀ ကျော် ထိခိုက်ဒဏ်ရာရှိခဲ့ကြောင်း၊ ထို့အပြင် ပစ်ခတ်မိုင်းခွဲတိုက်ခိုက်ခံရမှု အကြိမ်ရေ ၇၀၀၀ ကျော်နှင့် မီးရှို့ဖျက်ဆီးခံရသည့် အကြိမ်ရေ ၁၀၉၄ ကြိမ်ရှိကြောင်း၊ ယင်းတို့ကို လျစ်လျူရှုထားသည်မှာ အံ့ဩဖွယ်တွေ့မြင်ရကြောင်း။
နံပါတ်(၂)အချက်မှာ ငြိမ်းချမ်းစွာအဖြေရှာမှု ပြုရန်ဖြစ်ကြောင်း၊ သက်ဆိုင်သူအားလုံးနှင့် အပြု သဘောဆောင်သည့် တွေ့ဆုံဆွေးနွေးမှုများ ပြုလုပ်ရန်ဖြစ်ကြောင်း၊ မိမိတို့နိုင်ငံ၏ တိုးတက်မှု နှောင့်နှေးရသည့်အကြောင်းရင်းကို မိမိတို့နိုင်ငံသား အားလုံးနားလည်သဘောပေါက်ကြောင်း၊ နှစ်ပေါင်း ၇၀ ကျော်ခန့်ရှိပြီဖြစ်သည့် လက်နက်ကိုင်ပဋိပက္ခသည် အခြေခံအကြောင်းရင်းဖြစ်ကြောင်း၊ ထိုအရင်းခံ အကြောင်းအရာကို ဖြေရှင်းနိုင်ရန်အတွက် မိမိတို့ ကြိုးစားလျက်ရှိကြောင်း၊ အာဆီယံအလှည့်ကျ ဥက္ကဋ္ဌနှင့်တွေ့ဆုံရာတွင်လည်း မိမိတို့အနေဖြင့် ယခုနှစ် နှစ်ကုန်ပိုင်းအထိ ပစ်ခတ်တိုက်ခိုက်မှု ရပ်စဲထားပါမည်ဟု ထုတ်ပြန်ပြီးဖြစ်ကြောင်း၊ လက်ရှိတွင် EAO များကို အထူးဖိတ်ခေါ်၍ တွေ့ဆုံ ဆွေးနွေးလျက်ရှိရာ EAO အဖွဲ့ ၁၀ ဖွဲ့ဖြင့် ဆွေးနွေး ပြီးဖြစ်ကြောင်း၊ EAO များနှင့် တွေ့ဆုံဆွေးနွေးမှုကို နိုင်ငံတော်ဝန်ကြီးချုပ်ကိုယ်တိုင် ဆောင်ရွက် ခဲ့ခြင်းဖြစ်ကြောင်း၊ နိုင်ငံတော်၏ အဓိကရည်မှန်း ချက်တစ်ရပ်ဖြစ်သည့် ပါတီစုံဒီမိုကရေစီ လမ်းကြောင်းနှင့် ဒီမိုကရေစီနှင့် ဖက်ဒရယ်စနစ်ကို အခြေခံသည့် ပြည်ထောင်စုတည်ဆောက်ရေး ကို အားလုံးက သဘောတူညီပြီးဖြစ်ကြောင်း၊ လာရောက်တွေ့ဆုံဆွေးနွေးခဲ့သည့် အဖွဲ့တိုင်းနှင့်လည်း သဘောတူညီချက်လက်မှတ်များ ရေးထိုးနိုင်ခဲ့ကြောင်း၊ ဒုတိယအကျော့ဆွေးနွေးပွဲများကိုလည်း ဆက်လက် ဆွေးနွေးသွားမည်ဖြစ်ကြောင်း။
ထို့ပြင် နိုင်ငံရေးပါတီများနှင့် တွေ့ဆုံဆွေးနွေးမှုကို UEC နှင့်သာမက ဒုတိယဗိုလ်ချုပ်ကြီး ရာပြည့် ဦးဆောင်သည့် ညှိနှိုင်းရေးအဖွဲ့တို့နှင့်ပါ ဆောင်ရွက်လျက်ရှိကြောင်း၊ ယင်းထက်ပို၍ထူးခြားသည်မှာ ယင်းအဖွဲ့များနှင့် Asean Envoy ကို တွေ့ခွင့်ပေးခဲ့ကြောင်း၊ အာဆီယံအလှည့်ကျဥက္ကဋ္ဌ၏ မြန်မာနိုင်ငံ အထူးကိုယ်စားလှယ် မြန်မာနိုင်ငံသို့ လာရောက် စဉ်တွင် NCA လက်မှတ်ရေးထိုးထားသည့် တိုင်းရင်းသားလက်နက်ကိုင်အဖွဲ့အစည်းများနှင့် တွေ့ဆုံဆွေးနွေးခဲ့သည်များရှိကြောင်း၊ ထိုအဖွဲ့များနှင့် Asean Envoy ကိုလည်း တွေ့ခွင့်ပေးခဲ့ကြောင်း၊ အမှန်တကယ်လည်းတွေ့ခဲ့ကြောင်း၊ နိုင်ငံရေးပါတီ များနှင့် တွေ့ဆုံခဲ့သည်များလည်းရှိကြောင်း၊ ထို့ကြောင့် ဒုတိယအချက်နှင့်ပတ်သက်၍ အဖြေရှာ မှုမလုပ်ဘူးဟုဆိုသည့် စွပ်စွဲချက်မှာ တစ်ဖက်သတ် ပြောဆိုချက်သာဖြစ်ကြောင်း၊ ၎င်းတို့လိုချင်သည့်အရာမှာ မည့်သည်အရာဖြစ်သည်ကို သိလိုကြောင်း၊ မိမိတို့က အကြမ်းဖက်အဖြစ် ကြေညာထားသည့်သူများနှင့် တွေ့ဆုံရန်လိုလားနေခြင်းဖြစ်ကြောင်း၊ ထို့ကြောင့် မိမိပြောလိုသည်မှာ ထိုသူများနှင့် တွေ့ဆုံသောကြောင့် ၎င်းတို့လိုချင်သည့်အဖြေကို ရရှိနိုင်မည်လားဆိုသည်ကိုသိလိုကြောင်း၊ မိမိတို့အနေဖြင့် မိမိတို့၏ အရင်းခံအကြောင်းရင်းနှင့် တွေ့ဆုံဆွေးနွေး ညှိနှိုင်းနေခြင်းဖြစ်ကြောင်း၊ ထိုကဲ့သို့ လုပ်ဆောင်နေခြင်းဖြင့် မြန်မာနိုင်ငံ၏ လက်ရှိဖြစ်ပေါ်နေသည့် အခြေအနေများနှင့် မြန်မာနိုင်ငံ၏ သမိုင်းကြောင်းတစ်ခုလုံးကို ပစ်ပယ်ရာ ရောက်သည်ဟု မိမိပြောလိုကြောင်း။
နံပါတ်(၃)အချက်တွင်မူ အာဆီယံဥက္ကဋ္ဌ၏ အထူးကိုယ်စားလှယ်ကို သီးသန့်ဆွေးနွေးရာတွင် ပံ့ပိုးကူညီရန်နှင့် လိုအပ်သည့်အကူအညီများကို အာဆီယံအတွင်းရေးမှူးချုပ်ရုံးက ပံ့ပိုးရန် ပြောထားကြောင်း၊ EAO အဖွဲ့များ၊ ငြိမ်းချမ်းရေးအဖွဲ့များနှင့်သာမက နိုင်ငံရေးပါတီများနှင့်ပါ တွေ့ဆုံ ခွင့်ပေးထားပြီးဖြစ်ကြောင်း၊ မိမိတို့ကန့်သတ်ထားသည့်ကိစ္စမှာ လက်ရှိတရားရင်ဆိုင်နေသည့်အဖွဲ့များမှအပ အခြားသူများနှင့် လွတ်လပ်စွာ တွေ့ဆုံနိုင်ရေး ကြိုးပမ်းဆောင်ရွက်ပေးထားပြီး ဖြစ်သည်ဟု ပြောလိုကြောင်း၊ နံပါတ်(၄)အချက် မှာ လူသားချင်းစာနာမှုဆိုင်ရာ အကူအညီပေး ရေးဖြစ်ကြောင်း၊ AHA မှလုပ်ရန် ပြောထားကြောင်း၊ မိမိတို့အနေဖြင့် အပြည်ပြည်ဆိုင်ရာပူးပေါင်း ဆောင်ရွက်ရေးဝန်ကြီး ဦးကိုကိုလှိုင်ဦးစီး၍ ယင်းအဖွဲ့များနှင့် တွေ့ဆုံညှိနှိုင်းပြီးဖြစ်ကြောင်း၊ မိမိတို့အနေဖြင့် လုပ်ငန်းဆောင်ရွက်မည့် SOP များကိုလည်း သဘောတူပြီးဖြစ်ကြောင်း၊ မည်သည့်နိုင်ငံမျှ ၎င်းတို့၏ လုပ်ထုံးလုပ်နည်းများကို ကျော်လွန်၍ လုပ်ပိုင်ခွင့်မပေးကြောင်း၊ လုပ်ပိုင်ခွင့် ပေးသည့်နိုင်ငံများရှိပါက မိမိကို ပြစေလိုကြောင်း၊ ၎င်းတို့၏ ဦးတည်ချက်မှာ အကြမ်းဖက်သမားများကို သီးသန့် ၎င်းတို့အစီအစဉ်ဖြင့် ပေးလိုသည့်သဘောကို ဦးတည်ပြီး ပြောနေခြင်းဖြစ်ကြောင်း၊ ထိုကိစ္စ ကို မည်သည့်နိုင်ငံမှ လိုက်လျောနိုင်မည် မဟုတ်ကြောင်း။
ကိုဗစ်ကာလ ဖြစ်လာသည့်အချိန်တွင် နိုင်ငံတော်အစိုးရအနေဖြင့် ပြည်သူများအတွက် ကိုဗစ်ကာကွယ်ဆေးများကို ယခင်အစိုးရ လက်ထက်က အိန္ဒိယနှင့်ချုပ်ဆိုခဲ့သည့် စာချုပ် ပြီးချိန်တွင် အိန္ဒိယနိုင်ငံက ကိုဗစ်ရောဂါဖြစ်ပွားမှု များလာသည့်အတွက် တရုတ်နိုင်ငံက ဝယ်ယူရပြီး ပြည့်ပြည့်ဝဝ ထိုးနှံနိုင်ရန် ဆောင်ရွက်ခဲ့ရကြောင်း၊ မိတ်ဆွေနိုင်ငံများက လှူခဲ့သည်များလည်းရှိကြောင်း၊ ယင်းအချိန်မျိုးတွင် စွပ်စွဲနေသည့်အဖွဲ့ အစည်းက မည်သည့်အရာများလှူခဲ့သည်၊ မည်သည့် အချိန်မှ လှူခဲ့သည်ကို အထင်အရှားရှိကြောင်း၊ ထို့ပြင် ကိုဗစ်ကာကွယ်ဆေးထိုးနှံရေးကို အစိုးရထံမှ တစ်ဆင့်မသွားဘဲ ၎င်းတို့၏ဆန္ဒအတိုင်း လွတ်လွတ်လပ်လပ် လုပ်ချင်သည့်သဘောမျိုးထက် စည်းမဲ့ကမ်းမဲ့လုပ်လိုသည့် သဘောမျိုးဖြစ်သည်ကို တွေ့ရကြောင်း၊ ထိုအပြုအမူမျိုးကို မည်သည့်နိုင်ငံ၊ မည်သည့်အဖွဲ့အစည်းမှ လက်ခံနိုင်လိမ့်မည် မဟုတ်ကြောင်း၊ မိမိတို့အနေနှင့် ကိုဗစ်ကာကွယ်ဆေးများကို တိုက်ပွဲဖြစ်ပွားနေသည့် EAO နယ်မြေများအထိ တပ်မတော်ရဟတ်ယာဉ်နှင့် ရောက်အောင်ပို့ခဲ့ကြောင်း၊ မိမိတို့အနေဖြင့်ပေးလိုသည့် အကူအညီကို ပေးလိုသည့်နေရာရောက်အောင် ပို့ပေးမည်ဟူ၍ ပြောပြီးဖြစ်ကြောင်း၊ သို့သော် ၎င်းတို့က လုပ်ထုံးလုပ်နည်းများကို ကျော်လွန်ပြီး လုပ်ချင်နေခြင်းသာ ဖြစ်သည်ဟု ပြောလိုကြောင်း။
ထို့နောက် အာဆီယံဥက္ကဋ္ဌ အထူးကိုယ်စားလှယ် မြန်မာနိုင်ငံသို့ လာရောက်ပြီး သက်ဆိုင်သူများနှင့် တွေ့ဆုံရန် မိမိတို့နှင့်ပြောပြီးဖြစ်ကြောင်း၊ မည်သည့် နိုင်ငံမှ တရားဥပဒေရင်ဆိုင်နေရသည့်သူနှင့် တွေ့ခွင့်ပေးခြင်းမျိုးမရှိကြောင်း၊ မိမိတို့နိုင်ငံ၏ ရပ်တည်ချက်မှာလည်း ထိုအတိုင်းသာဖြစ်ကြောင်း၊ သက်ဆိုင်သူအားလုံးနှင့် တတ်နိုင်သမျှ တွေ့ခွင့် ပေးခဲ့ကြောင်း၊ တွေ့ခြင်းမတွေ့ခြင်းမှာ ၎င်းတို့၏ ဆန္ဒအတိုင်းသာဖြစ်ကြောင်း၊ ယခင်တစ်ခေါက်က နိုင်ငံရေးပါတီကိုယ်စားလှယ်များနှင့် တွေ့ဆုံခဲ့ ကြောင်း၊ အချို့သော အဖွဲ့အစည်းများနှင့်လည်း တွေ့ခဲ့ကြောင်း၊ ယင်းတို့ကို လျစ်လျူရှု၍ ပြောဆို နေခြင်းဖြစ်သည်ဟု ပြောလိုကြောင်း၊ မိမိတို့ကို စွပ်စွဲပြောဆိုသည့် မလေးရှားနိုင်ငံ နိုင်ငံခြားရေးဝန်ကြီး၏ စွပ်စွဲပြောဆိုချက်များနှင့် ပတ်သက်၍ မိမိအနေဖြင့် တစ်ခုသာပြန်လည်ပြောဆိုလိုကြောင်း၊ မိမိတို့တပ်မတော်အနေဖြင့် ၂၀၂၁ ခုနှစ် ဖေဖော်ဝါရီ ၁ ရက်တွင် နိုင်ငံတော်တာဝန်ကို ရယူခဲ့ကြောင်း၊ ဖေဖော်ဝါရီ ၂၃ ရက်တွင် မလေးရှားနိုင်ငံ၌ ကိုဗစ် ဖြစ်ပွားမှုများ များပြားခဲ့ကြောင်း၊ ထိုအချိန်တွင် မြန်မာနိုင်ငံက ဖမ်းဆီးခံထားရသည့် မြန်မာနိုင်ငံသားများ၊ ထိန်းသိမ်းခံထားရသည့် မြန်မာနိုင်ငံသားများကို တပ်မတော်စစ်ရေယာဉ် သုံးစင်းနှင့် သွားရောက်ခေါ်ဆောင်ခဲ့ကြောင်း၊ လူပေါင်း ၁၀၈၀ ပါကြောင်း၊ သွားရောက်ခေါ်ယူသည့်အချိန်တွင် အခြားနိုင်ငံများ၌ ဒုက္ခရောက်နေသည့်အချိန်တွင် မည်မျှဒုက္ခရောက်သည်ဆိုသည်ကို မိမိတို့လုပ်ကြံနေစရာမလိုကြောင်း၊ ၎င်းတို့ပြန်လာချိန်တွင် ၎င်းတို့ ကိုယ်တိုင်ပြောကြားချက်များရှိကြောင်း၊ ၎င်းတို့ကိုယ်တိုင် အစိုးရကို တောင်းဆိုသည့် အချက်များရှိကြောင်း၊ အဓိကအားဖြင့် ၎င်းတို့အခြားနိုင်ငံ၌ မည်သို့ ဒုက္ခရောက်ခဲ့သည်ကိုပြောကြောင်း၊ ၎င်းတို့ မြန်မာနိုင်ငံကို ပြန်ရောက်သည့်အချိန်တွင် အစိုးရကို ကျေးဇူးတင်ကြပါကြောင်း။
ထို့ပြင် ထပ်ပြီးဒုက္ခရောက်နေသည့်သူများလည်း ၎င်းတို့ထက်မက ရှိပါသေးကြောင်း၊ ထိန်းသိမ်းရေးစခန်းများတွင် ရှိသေးကြောင်း၊ ယင်းကိုအစိုးရအနေဖြင့် သွားရောက်ခေါ်ယူပေးရန် ပြောခဲ့ခြင်းများရှိပြီး မိမိတို့အနေဖြင့် ဆက်သွယ်ခဲ့ကြောင်း၊ လူ့အခွင့်အရေးနှင့် ပတ်သက်ပြီး ပြောနေသည့်နိုင်ငံက နောက်ပိုင်းတွင် နိုင်ငံရေးရည်မှန်းချက်၊ အကြောင်းပြချက်၊ နိုင်ငံရေးနှင့်ပတ်သက်ပြီး ဆက်နွှယ်ချက်အရ လူ့အခွင့်အရေးနှင့် နိုင်ငံရေးကို ရောယှက်ထားမှုများအရ မိမိတို့စရိတ် မိမိတို့ အကုန်ခံပြီး လာခေါ်မည်ဆိုသည်ကိုပင် အခေါ်မခံ နိုင်သည့် အနေအထားဖြစ်ကြောင်း၊ မိမိတို့ ပြန်လည်ခေါ်ဆောင်ပေးခဲ့သည့်အတွက် နိုင်ငံအတွင်း ပြန်လည်ရောက်ရှိနေသည့် မိမိတို့နိုင်ငံသားများမှာ ၎င်းတို့မိဘများ၊ မိသားစုများနှင့်အတူ စိတ်လက်ချမ်းသာစွာ နေထိုင်နိုင်ကြပြီဖြစ်ကြောင်း၊ မိမိတို့ အနေဖြင့် ကျန်ရှိနေသူများကို ထပ်မံ၍ သွားရောက်ခေါ်ယူလိုသော်လည်း လူ့အခွင့်အရေးအကြောင်း ပြချက်များ၊ နိုင်ငံရေးအကြောင်းပြချက်များ၊ ရောယှက်မှုများကြောင့် သွားရောက်ခေါ်ဆောင် နိုင်ခြင်း မရှိခဲ့ကြောင်း၊ ထိုနိုင်ငံအနေနှင့် မိမိနိုင်ငံကို အပြစ်ပြောဆိုနေခြင်းသာဖြစ်ကြောင်း၊ အခြားနိုင်ငံ များကို စွပ်စွဲပြောဆိုနေသော်လည်း ၎င်းတို့နိုင်ငံ အတွင်းတွင်မူ လူ့အခွင့်အရေးနှင့်ပတ်သက်ပြီး ဖြစ်စေ၊ အလုပ်သမားအခွင့်အရေးနှင့်ပတ်သက်ပြီးဖြစ်စေ စံချိန်နှစ်မျိုးဖြင့် ပြောင်ပြောင်တင်းတင်း ချိုးဖောက်နေသည့် နိုင်ငံဖြစ်သည်ဟု ပြောကြားသည်။
(ဆက်လက်ဖော်ပြပါမည်)