Skip to main content

ဒစ်ဂျစ်တယ်ခေတ်ကိုလိုက်မီဖို့ စာတတ်မြောက်ရေးမြှင့်တင်စို့

စိုး‌အောင်(ပညာရေး)

ယနေ့ခေတ်တွင် လျင်မြန်စွာပြောင်းလဲတိုးတက်နေသော ကမ္ဘာကြီး၌ စာတတ်မြောက်မှုသည် စာရွက်ပေါ်တွင် ရေးနိုင်၊ ဖတ်နိုင်၊ တွက်နိုင် စွမ်းထက်ကျော်လွန်သွားပြီဖြစ်ပါသည်။ သမားရိုးကျ စာတတ်မြောက်မှုသည် ပညာရေး၏ အခြေခံအုတ်မြစ်အဖြစ် ဆက်လက်တည်ရှိနေသော်လည်း ဒစ်ဂျစ်တယ်ခေတ်သည် ပိုမိုများပြားလာသော ဒစ်ဂျစ်တယ်လူ့အဖွဲ့အစည်းတွင် သတင်းအချက်အလက်ရှာဖွေရန်၊ အကဲဖြတ်ရန်နှင့်ဖန်တီးရန် လိုအပ်သောကျွမ်းကျင်မှုများကို အလေးပေးကာ ဒစ်ဂျစ်တယ်ခေတ်တွင် စာတတ်မြောက်ခြင်း၏ အဓိပ္ပာယ်ကို ပိုမိုချဲ့ထွင်လာခဲ့ပြီဖြစ်သည်။ စာတတ်မြောက်မှုကိုမြှင့်တင်ခြင်းသည် စာမတတ်သေးသူတို့အား စာတတ်လာအောင် သင်ကြားပေးရုံသာမက အသိပညာကို သိမ်းဆည်း၊ မျှဝေလေ့ရှိသော ဒစ်ဂျစ်တယ်နည်းပညာဖြင့် ပုံသွင်းထားသည့် ကမ္ဘာတွင် ရှင်သန်ကြီးထွားလာစေရန် ခွန်အားဖြစ်စေခြင်းပင်ဖြစ်သည်။

အခြေခံ အရေး၊ အဖတ်၊ အတွက်ဟူသော စာတတ်မြောက်ခြင်းမှသည်

ယနေ့ခေတ်တွင် စာတတ်မြောက်ခြင်း၏ အဓိပ္ပာယ်ဖွင့်ဆိုချက်က သိသိသာသာကျယ်ပြန့်လာသည်။ ယခင်က စာတတ်မြောက်ခြင်းဟူသည် စာသား၊ စကားလုံးများမှတစ်ဆင့် အတွေးအမြင်များပေးပို့နိုင်စွမ်းရှိခြင်းကို ဆိုလိုသည်။ ယနေ့ခေတ် စာတတ်မြောက်မှုသည် ဒစ်ဂျစ်တယ်ကျွမ်းကျင်မှုတွင် အကျုံးဝင်နေပြီး သတင်းအချက်အလက်ရယူရန်နှင့် အဓိပ္ပာယ်ပြန်ဆိုရန်၊ ထိရောက်စွာ ဆက်သွယ်ရန်နှင့် ကွန်ပျူတာများ၊ စမတ်ဖုန်းများနှင့် အွန်လိုင်းကိရိယာများကို အသုံးပြု၍ တတ်မြောက်ခြင်းတို့ ပါဝင်လာပြီဖြစ်သည်။ ဒစ်ဂျစ်တယ် တတ်မြောက်မှုတွင် သတင်းအမှန်၊ သတင်းအမှားများကို ခွဲခြားအသိအမှတ်ပြုခြင်း၊ ဘေးကင်းသောအွန်လိုင်းအပြုအမူကို လေ့ကျင့်ခြင်းနှင့် နည်းပညာ၏ ကျင့်ဝတ်ဆိုင်ရာကို နားလည်ခြင်းတို့ ပါဝင်နေသည်။

ဒစ်ဂျစ်တယ် စာတတ်မြောက်ရေး အရေးပါပုံ

အင်တာနက်သည် သမိုင်းတစ်လျှောက် အကြီးမားဆုံးစာကြည့်တိုက်ဖြစ်လာပြီး သင်ကြားသင်ယူမှု၊ ပြဿနာဖြေရှင်းမှုနှင့် ဆန်းသစ်တီထွင်မှုများအတွက် ပညာအရင်းအမြစ် ဗဟုသုတများစွာကို ပေးဝေလျက်ရှိသည်။ ဒစ်ဂျစ်တယ်ပညာတတ်မြောက်မှုမရှိခဲ့လျှင် အင်တာနက်မှ သတင်းအချက်အလက်နှင့် ဗဟုသုတကြွယ်ဝမှုများကို ရရှိနိုင်မည်မဟုတ်ပေ။

ဒစ်ဂျစ်တယ်ကျွမ်းကျင်မှုနှင့် အလုပ်အကိုင်အခွင့်အလမ်း

ကမ္ဘာ့အလုပ်အကိုင်ဈေးကွက်တွင် ဒစ်ဂျစ်တယ်ကျွမ်းကျင်မှုရှိသူအတွက် အခွင့်အလမ်းပေါများနေပြီး ဒစ်ဂျစ်တယ်ကျွမ်းကျင်မှုမရှိသူအတွက် ရွေးချယ်ခွင့်အခွင့်အလမ်းနည်းပါးလှသည်။ အွန်လိုင်းတွင် အလုပ်လျှောက်ထားခြင်းမှသည် လုပ်ငန်းခွင်များတွင် ဒစ်ဂျစ်တယ်ကိရိယာများကို အသုံးပြုခြင်းအထိ ဒစ်ဂျစ်တယ်ကျွမ်းကျင်သူအတွက် နေရာကျယ်ပြန့်စွာရှိလာသည်။ ယခုအခါ ဒစ်ဂျစ်တယ်ခေတ်တွင် စာတတ်မြောက်မှုသည် အလုပ်အကိုင်နှင့် အသက်မွေးဝမ်းကျောင်းဆိုင်ရာ တိုးတက်မှုအတွက် တိုက်ရိုက်အခန်းကဏ္ဍမှ ပါဝင်နေပါသည်။ တစ်တော့၊ ဖေ့စ်ဘွတ် စသည့် ဆိုရှယ်မီဒီယာ၊ အွန်လိုင်းပလက်ဖောင်းများနှင့် ဒစ်ဂျစ်တယ်အသိုင်းအဝိုင်းများတွင် တစ်ဦးနှင့်တစ်ဦး အပြန်အလှန်ဆက်ဆံပုံများ ပြောင်းလဲတိုးတက်နေပြီဖြစ်သည်။

တစ်သက်တာသင်ယူခြင်း

ဒစ်ဂျစ်တယ်နည်းပညာများသည် ပညာရေးဆိုင်ရာအခွင့်အလမ်းများကို စဉ်ဆက်မပြတ် ဝင်ရောက်ခွင့်ပေးနေသည်။ e-learning ပလက်ဖောင်းများနှင့် အွန်လိုင်းသင်တန်းများဖြင့် အသက်အရွယ်မရွေး ကျွမ်းကျင်မှုအသစ်များကို တီထွင်နိုင်ပြီး ပြောင်းလဲနေသောအချိန်များနှင့် လိုက်လျောညီထွေရှိနေသည်။

ဒစ်ဂျစ်တယ်ခေတ်၏ စိန်ခေါ်မှုများ

ဒစ်ဂျစ်တယ်ခေတ်တွင် စိန်ခေါ်မှုများကလည်း အသင့်ရှိနေသည်။ ဒစ်ဂျစ်တယ်နည်းပညာနှင့် အင်တာနက်သုံးစွဲခွင့်ဆိုင်ရာကွာဟချက်များ၊ မညီမျှမှုများကိုဖြစ်ပေါ်စေပြီး ကျေးလက်နှင့် ချို့တဲ့သော အသိုက်အဝန်းများကို နောက်တွင်ချန်ထားခဲ့သည်။ ထို့အပြင် သတင်းမှားများက အင်တာနက်၊ အွန်လိုင်းပေါ်တွင် ကျယ်ပြန့်စွာဖြန့်ကြက်ခြင်းသည် အသိဉာဏ်ဖြင့် ဆုံးဖြတ်ချက်ချခြင်းကို ထိခိုက်စေပါသည်။ သင့်လျော်သောလမ်းညွှန်မှုမရှိဘဲ ငယ်ရွယ်သော သင်ယူသူများသည် ယုံကြည်ရလောက်သောအရင်းအမြစ်များနှင့် အန္တရာယ်ရှိသော အကြောင်းအရာများအကြားခွဲခြားရန် အလွန်ခက်ခဲလှပါသည်။

စာတတ်မြောက်မှုကို မြှင့်တင်ရေး

စာဖတ်ခြင်း၊ စာရေးခြင်း၊ အခြေခံအတွက်အချက်နှင့် ဝေဖန်ပိုင်းခြားတွေးခေါ်ခြင်းသည် စာတတ်မြောက်ခြင်း၏ အခြေခံအုတ်မြစ်ဖြစ်ပါသည်။ ဒစ်ဂျစ်တယ်ကိရိယာများသည် အဆိုပါအရည်အချင်းများကို အစားထိုးရန်မဟုတ်ဘဲ ဒစ်ဂျစ်တယ်ကိရိယာများပေါ်တွင် တည်ဆောက်ကြရမည်သာဖြစ်သည်။ ဒစ်ဂျစ်တယ်ခေတ်တွင် စာတတ်မြောက်မှုကို အဓိကထားမြှင့်တင်၍ ဒစ်ဂျစ်တယ်နည်းပညာ အသုံးပြုမှုအခွင့်အလမ်းချဲ့ထွင်ဆောင်ရွက်နိုင်ရေးကိုလည်း နိုင်ငံတော်အစိုးရ၊ NGO များနှင့် ပုဂ္ဂလိကကဏ္ဍများအနေဖြင့် အတူတကွ ကြိုးပမ်းမြှင့်တင်ဆောင်ရွက်ကြရန် လိုပါသည်။

ပညာရေးတွင် ဒစ်ဂျစ်တယ်တတ်မြောက်မှုကို ပေါင်းစပ်ရေး

ကျောင်းများနှင့် တက္ကသိုလ်များသည် ဒစ်ဂျစ်တယ်ကျွမ်းကျင်မှုကို သင်ရိုးညွှန်းတမ်းတွင် ထည့်သွင်းသင့်ပြီဖြစ်သည်။ ကျောင်းသားများအား တာဝန်သိစွာ သုတေသနပြုနည်းကို သင်ကြားပေးခြင်း၊ နည်းပညာကို ကျင့်ဝတ်သိက္ခာရှိစွာအသုံးပြုခြင်း၊ တီထွင်ဖန်တီးနိုင်ခြင်းတို့ကို ဆောင်ရွက်ပေးသင့်ပါသည်။

တာဝန်သိအွန်လိုင်းအမူအကျင့်ကောင်းများကို မွေးမြူရေး

သတင်းတု၊ သတင်းမှားများ၊ ဆိုက်ဘာဘေးအန္တရာယ်ကင်းရှင်းရေးနှင့် ဆက်သွယ်မှုများအကြောင်း အသိပညာပေးသည့် လှုပ်ရှားမှုများသည် အသိဉာဏ်ရှိသော ဒစ်ဂျစ်တယ်နိုင်ငံသားများကို တည်ဆောက်ရန်အတွက် မရှိမဖြစ်လိုအပ်သော အချက်များဖြစ်ပါသည်။

ဒစ်ဂျစ်တယ်ခေတ်တွင် စာတတ်မြောက်မှုကိုမြှင့်တင်ခြင်း

ဒစ်ဂျစ်တယ်ခေတ်တွင် စာတတ်မြောက်ရေးလုပ်ငန်းကို မြှင့်တင်ဆောင်ရွက်ခြင်းသည် ပိုမိုကောင်းမွန်သောအနာဂတ်ကို တည်ဆောက်ပေးခြင်းပင်ဖြစ်ပါသည်။ စာတတ်မြောက်မှုသည် ဒစ်ဂျစ်တယ်ပြောင်းလဲမှုအတွက်အခြေခံဖြစ်ပြီး ဒစ်ဂျစ်တယ်စနစ်၏ အသွင်ကူးပြောင်းမှု တစ်စိတ်တစ်ပိုင်းလည်းဖြစ်သည်။ ယနေ့ ကမ္ဘာ့လူဦးရေ၏ ၁၀ ဦးလျှင် ခုနစ်ဦးနီးပါး (၆၈ ရာခိုင်နှုန်း) သည် အင်တာနက်ကို အသုံးပြုနေပြီး အသက် ၁၀ နှစ်နှင့် အထက် လူငါးဦးတွင်လေးဦးသည် မိုဘိုင်းလ်ဖုန်း ပိုင်ဆိုင်ကြသည်။ ဉာဏ်ရည်တု (AI) စွမ်းအင်သုံး အသုံးချပရိုဂရမ်များကို ကျန်းမာရေး၊ သယ်ယူပို့ဆောင်ရေးနှင့်သဘာဝဘေးအန္တရာယ်စီမံခန့်ခွဲမှု စသည့်နယ်ပယ်များတွင် လျင်မြန်စွာ လက်ခံအသုံးပြုလျက်ရှိသည်။ ဒစ်ဂျစ်တယ်နည်းပညာများသည် သင်ယူသူများအတွက် ဒေသသုံးဘာသာစကားများအသုံးပြုရာတွင် လွယ်ကူချောမွေ့အောင်၊ အသိပညာ၊ ယဉ်ကျေးမှု၊ ပတ်ဝန်းကျင်အခြေအနေများနှင့်သက်ဆိုင်သည့် သင်ယူစရာအကြောင်းအရာများ ဖွံ့ဖြိုးတိုးတက်အောင် ကူညီပေးလျက်ရှိသည်။

ဤသို့ အရှိန်အဟုန်ဖြင့် လျင်မြန်စွာပြောင်းလဲတိုးတက်နေသည့် ဒစ်ဂျစ်တယ်နည်းပညာခေတ်တွင် “Promoting Literacy in the digital era” “ဒစ်ဂျစ်တယ်ခေတ်ကိုလိုက်မီဖို့ စာတတ်မြောက်ရေးမြှင့်တင်စို့”ဟူသော ၂၀၂၅ ခုနှစ် နိုင်ငံတကာ စာတတ်မြောက်‌ရေးနေ့ ဆောင်ပုဒ်အတိုင်း ဒစ်ဂျစ်တယ်ခေတ်ကို လိုက်မီရန် ကျွန်ုပ်တို့အားလုံး စုပေါင်းညီညွတ်သောအင်အားဖြင့် နိုင်ငံအတွင်းရှိ စာမတတ်သေးသူ မိဘပြည်သူများအားလုံးအတွက် စာတတ်အောင်ဆောင်ရွက်မည့် အခြေခံစာတတ်မြောက်ရေးလုပ်ငန်းများကို ဆက်လက်အားပေးမြှင့်တင် ဆောင်ရွက်သွားကြရမည် ဖြစ်ပါကြောင်းဖြင့် စက်တင်ဘာလ ၈ ရက်နေ့တွင် ကျရောက်သည့် နိုင်ငံတကာစာတတ်မြောက်ရေးနေ့ကိုဂုဏ်ပြု၍ နှိုးဆော်ရေးသားလိုက်ပါသည်။ ။