အနောက်အုပ်စု၏ မီဒီယာဗိုလ်ကျစိုးမိုးမှုအောက်မှ ရုန်းထွက်ရန်ကြိုးပမ်းလာသည့် မီဒီယာအင်အားသစ်များ

Type

 

ခင်ရတနာ

ပြီးခဲ့တဲ့ကမ္ဘာ့ဖလားဘောလုံးပွဲမတိုင်မီ သတင်းစာ ရှင်းလင်းပွဲမှာ  ဖီဖာဥက္ကဋ္ဌ အင်ဖန်တီနိုက “ကျွန်တော် က ဥရောပသားတစ်ဦးပါ။    ဥရောပသားတွေနဲ့    အနောက်ကမ္ဘာကနေ   သင်ခန်းစာတွေ အများကြီး ကျွန်တော်တို့ရခဲ့တယ်။ သူများတွေရဲ့ အပြစ်အနာ အဆာတွေကို အခုမပြောနဲ့ဦး။ ပြီးခဲ့တဲ့ နှစ်ပေါင်း ၃၀၀၀ လောက် လုပ်ခဲ့တာတွေအတွက်   နောက် နှစ်ပေါင်း ၃၀၀၀ လောက်တောင်   ကျွန်တော်တို့ တောင်းပန်နေသင့်တာ။  အခုလို   အခြားသူတွေ အပေါ် ဝေဖန်ထောက်ပြနေတာတွေက ဥရောပသား တွေရဲ့  ကိုယ့်ကိုယ်ကိုယ်  အထင်ကြီးနေမှုသက်သက် ပဲ”လို့ မီဒီယာတွေနဲ့ ဝေဖန်ရေးတွေကို တုံ့ပြန်ခဲ့တာ တွေကြောင့် အနောက်ဥရောပမီဒီယာတွေ အတော် လေး ခံပြင်းခဲ့ကြပါတယ်။ 


ကာတာကမ္ဘာ့ဖလားဘောလုံးပွဲ     မစတင်မီ ကတည်းက   ဝေဖန်မှုမျိုးစုံထွက်ပေါ်နေတဲ့အပေါ် ဖီဖာဥက္ကဋ္ဌက တုံ့ပြန်တာပါ။ ရွှေ့ပြောင်းအလုပ်သမား တွေနဲ့ပတ်သက်တဲ့အရေး၊ လူ့အခွင့်အရေးချိုးဖောက် မှု၊ လိင်ခွဲခြားမှုအကြောင်းပြချက်တွေနဲ့ ဝေဖန်မှု ပေါင်းစုံကို  ကာတာနိုင်ငံဘက်ကနေ  ရပ်တည်ပြီး သူကပြောခဲ့တဲ့အပြင်  “ကျွန်တော်က     ဥရောပ ရွှေ့ပြောင်းအလုပ်သမား        မိသားစုတစ်စုကနေ မွေးဖွားလာလို့ ဘဝတွေ ဘယ်လောက်ခက်ခဲတယ် ဆိုတာ   နားလည်ပါတယ်။   လစာမလောက်ငတာ၊ မလုံခြုံတာအပြင်          တစ်နေရာကတစ်နေရာ ကူးပြောင်းဖို့တောင်  ခက်ခဲတာ ကြုံခဲ့ရတယ်။ ဒါပေမယ့် အခုဟာမှာ ကာတာကမ္ဘာ့ဖလား ကျင်းပ ခဲ့လို့သာ အာရှနိုင်ငံတွေက ရွှေ့ပြောင်းအလုပ်သမား တွေ   ထောင်သောင်းချီ  အလုပ်ရခဲ့ကြရတယ်။ ဆက်ပြောရရင် ဥရောပနိုင်ငံတွေကရော အခုလို ထောင်သောင်း ချီတဲ့ ရွှေ့ပြောင်းအလုပ်သမားတွေ ကို အလုပ်ပေးနိုင်ခဲ့သလား”    ဆိုပြီးတော့လည်း မေးခွန်းထုတ်ခဲ့ပါသေးတယ်။   ဒါ့အပြင်    အနောက် မီဒီယာတွေက ကာတာမှာ ရွှေ့ပြောင်းအလုပ်သမား ၆၅၀၀ သေဆုံးခဲ့ရတယ်ဆိုတဲ့  ဖော်ပြမှုကို   ရှုတ်ချ ခဲ့ပြီး  သတင်းအမှားတွေဖြစ်ကြောင်းနဲ့    အမှန် တကယ်သေဆုံးတာက ၃၇ ယောက်ဖြစ်ပြီး အဲဒီ ထဲမှာမှ သုံးယောက် သာ လုပ်ငန်းခွင်မတော်တဆမှုနဲ့ သေဆုံးတယ်လို့ မီဒီယာအမှားကို ထောက်ပြခဲ့ ပါတယ်။


လွတ်လပ်သောမီဒီယာတွေရဲ့   ဘိုးအေကြီးလို့ အနောက်အုပ်စုတွေက တင်စားကြတဲ့ အမေရိကန် ပြည်ထောင်စုမှာ လွန်ခဲ့တဲ့ဆယ်စုနှစ်ကတည်းက အခုအချိန်အထိ တီဗွီ၊ ရေဒီယို၊ သတင်းစာသတင်း တွေရဲ့  အကြောင်းအရာပြည့်စုံမှု၊  ဘက်မလိုက်မှု၊ တိကျမှန်ကန်မှုနဲ့ပတ်သက်ပြီး စစ်တမ်းတွေပြုစုကာ စူးစမ်းတဲ့အခါ အမေးခံရသူ  ၁၀  ဦးမှာ  ခြောက်ဦးက ယုံကြည်မှုမရှိတာကို  သိရသလို  အွန်လိုင်းပေါ်က သတင်းတွေအတွက်တော့     ၉၀    ရာခိုင်နှုန်းက မယုံကြည်ကြဘူးလို့ သိရပါတယ်။ 


အင်အားကြီးနိုင်ငံတွေက 
ကမ္ဘာကြီးကို လွှမ်းမိုးချုပ်ကိုင်


လူတိုင်းအတွက်   သတင်းက   ဆက်သွယ်ရေး လက်နက်ကိရိယာဖြစ်လာသလို ကမ္ဘာအရပ်ရပ်မှာ သတင်းစကားတွေက   နေ့စဉ်နဲ့အမျှ    ဖြစ်ပျက် ပေါ်ပေါက်နေတာပါ။ သတင်းတွေကို  သတင်းစာ ဆရာတွေရဲ့ လက်ဖျား၊ နှုတ်ဖျား၊ ကလောင်ဖျား ကနေ ထွက်လာဖို့ရာ သူတို့ရဲ့နောက်ခံသဘောထား၊ သတင်းဌာနတွေရဲ့ ပေါ်လစီနဲ့ သူတို့ စာဖတ်ပရိသတ် တွေအပေါ်မူတည်ပြီး တူးဆွရေးသား ဖော်ထုတ်နေ ကြတာဖြစ်ပါတယ်။ မီဒီယာလုပ်ငန်းတွေ ထွန်းကား ပြီးချိန်မှာ စတုတ္ထမဏ္ဍိုင်လို့ ဖွင့်ဆိုခဲ့ကြပြီး watch dog (ပြည်စောင့်ခွေး) သို့မဟုတ် whistleblower (ခရာမှုတ်သမား) လို့ ခေါ်ခဲ့ကြပါတယ်။ အခုအချိန် မှာတော့     အဆင့်ဆင့်ပြောင်းလဲလာပြီး     ကြီးမား ကျယ်ပြန့်တဲ့      စတုတ္ထမဏ္ဍိုင်ကို     ပိုင်ဆိုင်ထားတဲ့ အင်အားကြီးနိုင်ငံတွေက ကမ္ဘာကြီးကို ခြယ်လှယ် လွှမ်းမိုးချုပ်ကိုင်ဖို့ လုပ်နည်းလုပ်ဟန်တွေ ပြောင်းလဲ လာသလို   မီဒီယာသမားတွေရဲ့  အနှစ်သာရတွေ လည်း ပုံပျက်လာခဲ့ပါတယ်။


ယနေ့အချိန်မှာ လူထုဆက်သွယ်ရေး နည်းပညာ က  ကမ္ဘာကိုလွှမ်းခြုံထားပြီး   လူတိုင်း နေ့စဉ်နဲ့အမျှ သတင်းတွေကို စားသုံးနေကြရတဲ့အခါ အင်အားကြီး နိုင်ငံတွေက  မီဒီယာကနေ   ကမ္ဘာကို သူတို့မြင်စေ လိုတဲ့အခြေအနေ၊   ပြချင်တဲ့ ပြကွက်တွေကိုသာ  ကွက်ပြီး ပြတဲ့လုပ်ငန်းကို  လွန်ခဲ့တဲ့ ဆယ်စုနှစ်တွေ ထက် ပိုမိုအားထည့် လုပ်ကိုင်လာနေကြပါတယ်။   မီဒီယာကြီးတွေကနေ ကမ္ဘာကို လိမ်လည်ပြီး   နိုင်ငံ ငယ်တွေကို  ကမောက်ကမဖြစ်အောင်၊ သူတို့လိုလား သူတွေကို ကမ္ဘာသားတွေ    သနားကရုဏာသက် အောင်၊   မလိုလားသူတွေကို မျက်မုန်းကျိုးအောင်၊    နိုင်ငံငယ်တွေအချင်းချင်း တိုက်ကြခိုက်ကြအောင်၊ အကြမ်းဖက်တတ်အောင်၊ စစ်မက်ဖြစ်ပွားအောင် စသဖြင့် မီဒီယာလက်နက် နဲ့   လက်ရုံးဆန့်လို့ရသမျှ   အစွမ်းပြကြပါတယ်။  သူ့နိုင်ငံအတွင်းဖြစ်နေတဲ့ အသားအရောင်ခွဲခြားမှု၊       လူမျိုးရေးခွဲခြားမှု၊     လက်နက်ကိုင်အကြမ်းဖက်မှုတွေနဲ့  အလုပ်လက်မဲ့ ပြဿနာတွေ၊  မူးယစ်ဆေးသုံးစွဲမှု ပျံ့နှံ့နေတာတွေ၊    အိမ်ရာမဲ့ပြဿနာတွေ အပေါ်မှာတော့ သူတို့ရဲ့မီဒီယာ တွေမှာ သာမန်မျှသာ တွေ့မြင်ရမှာဖြစ်ပြီး သူတို့နဲ့ ပလဲနံပမသင့်တဲ့ အခြားနိုင်ငံတွေရဲ့   အလားတူ ဖြစ်ရပ်တွေအပေါ်မှာ  အကြီးအကျယ်ဖြစ်အောင် နည်းလမ်းပေါင်းစုံနဲ့ အကျယ်ချဲ့ ဖော်ပြကြတာတွေ လည်း တွေ့ရှိရပါတယ်။


 ဖွံ့ဖြိုးဆဲနိုင်ငံတွေက ပြည်သူအများစုကတော့ အင်အားကြီးမီဒီယာတွေရဲ့နောက်ကွယ်မှာ ဘယ်လို လူတွေရှိနေမလဲ၊ ရည်ရွယ်ချက်က ဘာကြောင့်လဲ ဆိုတာမျိုးကို      မေးခွန်းပြန်ထုတ်သူရှားသလို အင်အားကြီးမီဒီယာ အစုအဖွဲ့ကြီးက ဓနအင်အား၊ လူအင်အား၊  နည်းပညာ၊  အတတ်ပညာအင်အား ပြည့်စုံတဲ့အတွက် အဘက်ဘက်က အားနည်းတဲ့ နိုင်ငံတွေအဖို့ ပြန်လည်ခွန်းတုံ့ပြန်ဖို့ အခွင့်အရေး မရှိဘဲ    သူတို့ရဲ့မီဒီယာ    အနိုင်ကျင့်ဗိုလ်ကျမှုအောက်မှာ လှိမ့်နေအောင်ခံစားကြရပါတယ်။
အတိတ်ကိုပြန်ကြည့်ရင်        ကောင်းကင်ဘုံနဲ့ ဝေးပြီး  အမေရိကန်နဲ့နီးလွန်းတာက  လက်တင် အမေရိကနိုင်ငံတွေအဖို့ နာကျင်စရာအတွေ့အကြုံ တွေကို မလိုချင်ဘဲရခဲ့ဖူးပါတယ်။ စစ်ပွဲမှာ အမေရိကန် တို့က    စစ်လက်နက်တွေအပြင် ကလောင်လက်နက် ကို  အဓိကအသုံးပြုခဲ့တယ်ဆိုတာ     သမိုင်းမှာ ဖျောက်ဖျက်မရပါဘူး။    ဥပမာအားဖြင့် ချီလီနိုင်ငံ ရဲ့ ဖြစ်ရပ်မှာ ဆယ်ဗဒိုအာယန်းဒေးအစိုးရကို ဖြုတ်ချ ဖို့ ချီလီပြည်သူတွေရဲ့ အကျိုးစီးပွားတွေကို ပိတ်ဆို့၊ စာနယ်ဇင်းအတတ်ပညာမျိုးစုံနဲ့       ဖိအားပေး၊ နိုင်ငံရေးမငြိမ်မသက်အောင်    လှုံ့ဆော်တာမျိုးတွေ၊   နီကာရာဂွာနိုင်ငံဖြစ်စဉ်သမိုင်းမှာလည်း စီးပွားရေး၊ လူမှုရေး၊  နိုင်ငံရေးပျက်သုဉ်းအောင်     အမျိုးမျိုး ဆောင်ရွက်ရာမှာလည်း အစိုးရနဲ့ ပြည်သူတွေအပေါ်     ကမ္ဘာကအထင်လွဲအောင်     အသရေဖျက်ခဲ့တာ၊  လတ်တလောဖြစ်ပွားနေတဲ့     ရုရှားနဲ့ယူကရိန်း ပဋိပက္ခ   အရှိန်တက်အောင် မီးထိုးပေးခဲ့ရာမှာလည်း  ကျောထောက်နောက်ခံတောင့်တင်းတဲ့   အင်အား ကြီး မီဒီယာတွေက အဓိကလက်သည်လို့   ဆိုရ မှာပါ။


 မသိနားမလည်သူတွေကို  
သွေးဆောင်စုစည်း


ကမ္ဘာကျော် သတင်းအေဂျင်စီအချို့ဟာ ကမ္ဘာ့ နိုင်ငံငယ်တွေက ပြည်သူအများစုကြီးကို ကျုံးသွင်း ပြီး အတွေးအခေါ်ပိုင်းဆိုင်ရာ၊ ယဉ်ကျေးမှုဆိုင်ရာ၊ ဘာသာတရားနဲ့    ဓလေ့ထုံးတမ်းဆိုင်ရာတွေကို ကမောက်ကမဖြစ်အောင်    သူတို့ ပုံစံခွက်ထဲကို အတင်းသွတ်သွင်းနေတာကတော့ အခုမှမဟုတ် ပါဘူး။ သာဓကအားဖြင့် Aginter Press လို့ခေါ်တဲ့ သတင်းဌာနဆိုရင် ၁၉၇၀ ပြည့်နှစ်ကျော်ကာလ တွေမှာ   အင်အားအတော်လေးတောင့်တင်းခဲ့ပါ တယ်။ ဒါပေမယ့် အဲဒီဌာနဟာ   သတင်းဌာနစစ်စစ် မဟုတ်ဘဲ   ပြင်သစ်ထောက်လှမ်းရေးအဖွဲ့ အကြီး အကဲဟောင်းတစ်ဦးက ကွပ်ကဲတဲ့ဌာနဖြစ်ပါတယ်။ သူတို့က အယ်လ်ဂျီးရီးယားနဲ့  အခြားအာရပ်နိုင်ငံ တွေ၊  အာဖရိကနိုင်ငံတွေအထိတိုးချဲ့ပြီး    မသိ နားမလည်သူတွေကို    သူတို့အတွေးအခေါ်တွေ ဖြစ်တည်လာအောင်     သတင်းလုပ်ငန်းကနေ သွေးဆောင်စုစည်းစေခဲ့တာမျိုး ရှိခဲ့ပါတယ်။ 


သူတို့လိုလားချက်တွေကို ရေးသားပေးစမြဲ


ဒါ့အပြင် လွန်ခဲ့တဲ့နှစ် ၂၀ ကျော်ကာလအတွင်း နိုင်ငံတကာကိုချုပ်ကိုင်လိုတဲ့    အမေရိကန်စုံစမ်းထောက်လှမ်းရေးအဖွဲ့ စီအိုင်အေက  မီဒီယာသမား တွေကို   အသုံးချလက်သပ်မွေးခဲ့သလို    မီဒီယာ လုပ်ငန်းတွေကိုလည်း နောက်ကွယ်က ထောက်ပံ့ ပေးခဲ့တာမျိုးတွေကို  စာရင်းဇယားအတိအကျနဲ့ ကျယ်ကျယ်လောင်လောင် ထွက်ပေါ်ခဲ့ဖူးပါတယ်။ အခုအချိန်အထိလည်း လွတ်လပ်တဲ့မီဒီယာအမည်ခံ အနောက်မီဒီယာအများစုရဲ့နောက်ကွယ်မှာ အခြား institution တစ်ခုခုက ရှိနေစမြဲ၊ သူတို့ အားပေး ထောက်ခံမှုနဲ့ မီဒီယာကလည်း သူတို့လိုလားချက် တွေကို ရေးသားပေးစမြဲပါ။


ဒုတိယကမ္ဘာစစ်ကြီးပြီးတော့ အာရှနိုင်ငံအချို့ ရုန်းထလာချိန်မှာ အနောက်မီဒီယာတွေက ဘယ်လို ပုံစံနဲ့ အသိအမှတ်ပြုခဲ့ကြပါသလဲ။ အာရှတစ်လွှား စင်ပေါ်ရောက်လာတဲ့နိုင်ငံတွေထဲက သူတို့နဲ့ ပလဲနံပ မသင့်တဲ့ နိုင်ငံတွေရဲ့ အားနည်းချက်တွေကို Black Propaganda   (အမှောင်လုပ်ငန်းဝါဒဖြန့်ချိရေး)ကျွမ်းကျင်သူတွေနဲ့   ဖော်ထုတ်ရေးသားပြီး ကမ္ဘာက အထင်အမြင်လွဲအောင် စီးရီးလိုက်ရေးသားလုပ်ဆောင် ခဲ့ကြဖူးပါတယ်။ အာရှ၊ အာဖရိက ဖွံ့ဖြိုးဆဲနိုင်ငံငယ် တွေနဲ့ပတ်သက်ရင် နိုင်ငံတကာအမြင်မှာ ကောင်းမွန် တဲ့အရာတွေထက်   အဆိုးအပြစ်တွေကိုပဲ    မီဒီယာ ပေါ်မှာ မြင်ရလို့ ဖွံ့ဖြိုးဆဲနိုင်ငံတွေအဖို့ အမှန်တရား က  ပျောက်ဆုံးနေခဲ့ရပြီး   အနောက်မီဒီယာတွေရဲ့  ပုံဖော်မှုကသာ လူသားထုအမြင်မှာ စွဲကျန်ရစ်စေပါ တယ်။  အမှန်က   ဒုစရိုက်မှုမျိုးစုံဟာ  အနောက်နိုင်ငံ တွေမှာ  ဗွက်ပေါက်အောင် များပြားပြီးသားဖြစ်သလို အကြမ်းဖက်မှု၊ မငြိမ်သက်မှုနဲ့ ဖိနှိပ်မှုတွေကိုတော့  အခုလို  တကူးတကရေးသားတာမရှိဘဲ   ဖုံးဖုံးဖိဖိ ပါးပါးသာဖော်ပြခဲ့တာပါ။ 


၁၉ ရာစု       အတွေးအခေါ်     ပညာရှင် အလက်ဇီဒီတို့ကီဗီလီက “အမှားတစ်ခုကို   ပိပိရိရိ   ပိုင်ပိုင်နိုင်နိုင် ရှင်းရှင်းလင်းလင်းပြောကြားခြင်းက အမှန်တစ်ခုကို  မရေမရာ  မပြတ်မသားပြောကြား ခြင်းထက် ပိုအကျိုးသက်ရောက်မှုကြီးမားတယ်”လို့ဆိုခဲ့ပြီး ဒီအတွေးအခေါ်ကို လက်တွေ့သုံးစွဲနေကြ သူတွေက ဘီဘီစီအသံလွှင့်ဌာနက သတင်းကြေညာ သူတွေ၊  ဝေဖန်သူတွေဖြစ်တယ်လို့ အိန္ဒိယသတင်း စာ ဆရာကြီး   ဂိုဗင်းဗီဒရာသီက သာဓကပြုခဲ့တာကို မှတ်သားရပါတယ်။    


အနောက်မီဒီယာတွေရဲ့ သတင်းစာသမိုင်းမှာ မမေ့နိုင်တဲ့  စာသားတစ်ကြောင်း   ရှိခဲ့ဖူးပါတယ်။ “You furnish the pictures and I’ll furnish the war” ပါ။ အမေရိကန် သတင်းစာအင်ပါယာကြီးကို ပထမဆုံးတည်ထောင်ခဲ့တဲ့ ဝီလီယံရူးဒေါ့ဟတ်စ်က ကျူးဘားက သူ့သတင်းထောက်ဆီကို ရိုက်ခဲ့တဲ့ ကြေးနန်းပါ။ “မင်းက ဓာတ်ပုံတွေသာ ပို့လိုက်ကွာ၊ ငါက စစ်ပွဲကြီး ပို့ပေးလိုက်မယ်”တဲ့။ တကယ်လည်း ရူးဒေါ့ဟတ်စ်က ကျူးဘားကို စစ်ပွဲကြီးပို့ပေးနိုင်ခဲ့ ပါတယ်။ အဲဒီလိုပဲ တုံကင်ပင်လယ်ကွေ့အရေးအခင်း ဓာတ်ပုံတွေကနေ ဗီယက်နမ်စက်တပ်လှေတွေက အမေရိကန်စစ်သင်္ဘောတွေကို ရန်စ ပစ်ခတ်တယ် ဆိုတဲ့သတင်းကို    အဆာပလာတွေနဲ့ ပေါင်းစပ်ပြီး သူတို့ချုပ်ကိုင်ထားတဲ့ မီဒီယာတွေက ဖော်ပြလိုက် တဲ့အခါ ကမ္ဘာက မျက်စိလည်ပြီး သင့်တော်ကြောင်း ခေါင်းညိတ်လိုက်ရာကနေ    ဗီယက်နမ်စစ်ပွဲကြီး စတင်ခဲ့ရဖူးပါတယ်။


နယ်ချဲ့ဝါဒီတွေရဲ့ အမှောင့်လုပ်ငန်းတွေကို 
ခုခံဖို့ နိုးကြားလာ


၂၀၀၀   ပြည့်နှစ်နောက်ပိုင်းမှာ   အမေရိကန် ပြည်ထောင်စုနဲ့ အနောက်အင်အားကြီးနိုင်ငံတွေက ထောက်လှမ်းရေးအေဂျင်စီတွေအတွက် အလုပ်လုပ် ပေးနေတဲ့ ဒါမှမဟုတ် အလုပ်လုပ်ပေးနေရတာကို မသိနားမလည်တဲ့ သတင်းသမားတွေနဲ့ မီဒီယာတွေ များစွာပေါ်ပေါက်နေကြပြီး    သူတို့က    ကိုလိုနီ လက်သစ်ဝါဒ ဩဇာနယ်ပယ်အတွင်းမှာ သွန်လိုသွန် မှောက်လိုမှောက် ပြုလုပ်နိုင်ရေး၊ သူတို့လုပ်သမျှကို ကမ္ဘာ့လူထုပရိသတ်ကြီးတစ်ခုလုံးက မျက်စိမှိတ်ပြီး အကောင်းမြင်လာစေရေးကို အကြီးအကျယ် လုံ့လ ပြုနေကြပါတယ်။ တစ်ဖက်မှာတော့  ဖွံ့ဖြိုးဆဲနိုင်ငံ အတော်များများနဲ့ အနောက်အုပ်စုနဲ့ ပလဲနံပမသင့် တဲ့နိုင်ငံတွေက  နယ်ချဲ့ဝါဒီတွေရဲ့ သဘောတရား ရေးရာ အမှောင့်လုပ်ငန်းတွေကို ပြတ်ပြတ်သားသား ခုခံနိုင်ဖို့ နိုးကြားလာကြတာကို မြင်တွေ့ရပါတယ်။ 


ဖွံ့ဖြိုးဆဲနိုင်ငံတွေက ပြည်သူတွေဆီကို မီဒီယာ ပလက်ဖောင်းအမျိုးမျိုးကနေ    ဝင်ရောက်လာတဲ့ ကိုလိုနီလက်သစ်သတင်းတွေနဲ့    သူတို့အတွေး အခေါ်၊   သူတို့ယဉ်ကျေးမှုတွေ   စိမ့်ဝင်လာနေပြီး လူငယ်တွေနဲ့ ကလေးသူငယ်တွေအဖို့လည်း သူတို့ အတွေးအခေါ်တွေဟာ ကာတွန်း၊ ရုပ်သံနဲ့ အွန်လိုင်း ပေါ်မှာ ဆွဲဆောင်မှုအပြည့်နဲ့ နေရာယူလာနေတာကို မြင်တွေ့နိုင်ပါတယ်။  တကယ်တော့  အနောက် မီဒီယာတွေဟာ   သူတို့ရဲ့   နိုင်ငံရေးရည်မှန်းချက် ပေါက်ရောက်စေဖို့   လှပတဲ့အတွေးအခေါ်တွေနဲ့ ခံစားမှုတွေကို    ထည့်သွင်းသကာလောင်းထား ကြတယ်ဆိုတာကို သတိချပ်ကြဖို့လိုပါတယ်။


အနောက်မီဒီယာအများစု   ဝါဒဖြန့်ကြရာမှာ အသွင်အပြင်နဲ့ နည်းစနစ်တွေ၊  အခြေခံမူချထား တာမျိုးတွေမရှိဘူးလို့      ကျွမ်းကျင်သူတွေက သုံးသပ်ကြပေမယ့်  လိုချင်တဲ့ နိုင်ငံရေးရည်မှန်းချက် နဲ့    ဖြစ်ပေါ်လာတဲ့    နိုင်ငံရေးရာသီဥတုအပေါ်ကို မူတည်ပြီး  အတွေးအခေါ်ပိုင်းဆိုင်ရာ   အမှောင့် လုပ်ငန်းတွေကို   ပုံဖော်လေ့ရှိပါတယ်။   အနောက် မီဒီယာဟာ ပစ်မှတ်နိုင်ငံရဲ့ အမျိုးသားရေးလှုပ်ရှားမှု အခြေအနေ၊   ခေါင်းဆောင်ပိုင်းတွေရဲ့   တုံ့ပြန် ကာကွယ်နိုင်စွမ်းနဲ့   နိုင်ငံရဲ့  ပထဝီအခြေအနေ၊ လူထုရဲ့ ပညာအရည်အချင်း စတာတွေကိုတွက်ချက် ပြီး အားနည်းချက်ကွက်လပ်တွေကို ရှာဖွေဖော်ထုတ် တတ်ကြပါတယ်။ အနောက်အင်အားကြီးနိုင်ငံတွေ ရဲ့   မီဒီယာကြီးတွေအများစုက   အဖျက်လုပ်ငန်း ကျော့ကွင်း (the  snare   of   the  ideological saboteurs) တွေမှာ   အမြဲပါဝင်ပြီး   သူတို့အနေနဲ့ အမှန်တရားကို ပြောဖို့ ရေးဖို့ထက် နိုင်ငံအသီးသီးက အတိုက်အခံတွေကို ဘယ်လိုအားပေးကူညီရမလဲ၊ တိုင်းပြည်တွေ ပျက်သုဉ်းအောင် ဘယ်လိုအားထုတ် ရမလဲဆိုတဲ့ အပျက်ဘက်ကို ဦးတည်နေတာကတော့ အထင်အရှားပါပဲ။ 


အများဘက်က    ရပ်တည်နေပါတယ်ဆိုတဲ့ မီဒီယာကြီးတွေဟာ နယ်ချဲ့ဝါဒီတို့ရဲ့ အာဘော်ကို ထင်ဟပ်နေတယ်ဆိုတာကို  ဝေဖန်လာတဲ့အခါတိုင်း မှာ လွတ်လပ်တဲ့မီဒီယာတွေလို့ တွင်တွင်အော်နေကြ ဆဲပါ။   သူတို့လုပ်ရပ်တွေကို    ဖုံးကွယ်ဖို့အတွက် သတင်းတင်ပြပုံဟန်ပန်နဲ့       နည်းစနစ်တွေကို ဘယ်လိုပဲပြောင်းပါစေ   မပြောင်းလဲတာကတော့ ကမ္ဘာ့ဗိုလ်ကျစိုးမိုးရေးဝါဒီတွေဖြစ်တဲ့   နိုင်ငံကြီး တွေရဲ့အကြိုက်   လိုက်ရေးနေတဲ့   ပုံစံခွက်ထဲမှာ တစ်သမတ်တည်းရှိနေဆဲပဲဖြစ်ပါတယ်။  ဒါကြောင့် သာ ကမ္ဘာပေါ်မှာ သူတို့နဲ့ အဆင်ပြေတဲ့ အစိုးရကို သူရဲကောင်းတပ်ဖွဲ့ဝင်တွေ၊    မဟာမိတ်တွေလို့ သုံးစွဲပြီး   သူတို့အဆင်မပြေတဲ့    အစိုးရတွေကို ဖက်ဆစ်တွေလို့ သုံးနှုန်းကြခြင်းပါ။ သူတို့မြှောက်ပင့် ပေးတဲ့  အတိုက်အခံနဲ့  ပုန်ကန်သူတွေကို  မျိုးချစ် တပ်ဖွဲ့တွေ၊ သူရဲကောင်းတွေလို့ ဆိုကြသလို သူတို့နဲ့ အဆင်မပြေတဲ့အတိုက်အခံတွေနဲ့ ပုန်ကန်သူတွေ ကို သူပုန်လို့  ပြောင်ပြောင်တင်းတင်း  သုံးစွဲနေကြ ခြင်းပါ။     ဒါက    ဘက်မလိုက်သတင်းဌာနတွေလို့ ကြွေးကြော်နေပြီး သူတို့နိုင်ငံတွေရဲ့ အကျိုးစီးပွား အတွက် အဖြစ်မှန်ကို  မျက်ကွယ်ပြုပြီး ဘက်လိုက် နေခြင်းပဲ မဟုတ်ပါလား။


အနောက်မီဒီယာရဲ့ အဓမ္မမှုတွေကို သည်းမခံ နိုင်တော့တဲ့အခါ  နိုင်ငံအချို့ဟာ  ကိုယ်ပိုင်မီဒီယာ တွေကနေ ဖော်ထုတ်ရေးသားတာ၊ ပြန်လည်တုံ့ပြန် တာမျိုးကို တွင်တွင်ကျယ်ကျယ် လုပ်ဆောင်ခဲ့ကြပြီး နိုင်ငံအချို့ကတော့ စည်းလုံးညီညွတ်စွာနဲ့ တန်ပြန် ထိုးစစ်စတင်ဖို့     ပြင်ဆင်လာခဲ့ကြပါပြီ။  ဒီအထဲမှာ စည်းလုံးမှုနဲ့  ပူးပေါင်းဆောင်ရွက်မှုကို အဓိကပြသ တဲ့ အဖွဲ့ကတော့  BRICS  (ဘရစ်ခ်စ်) အဖွဲ့ဝင်နိုင်ငံ တွေက     မီဒီယာခေါင်းဆောင်တွေပဲ ဖြစ်ပါတယ်။  မကြာခင်က  ကျင်းပပြုလုပ်ခဲ့တဲ့     BRICS Media Forum (ဘရစ်ခ်စ်မီဒီယာဖိုရမ်) က ဖွံ့ဖြိုးဆဲနိုင်ငံ တွေရဲ့  အသံတွေကို စုစည်းနိုင်ခဲ့ပါတယ်။ (၆) ကြိမ် မြောက် ဘရစ်ခ်စ်မီဒီယာဖိုရမ်ကို ဂျိုဟန်နက်စ်ဘတ်ဂ် မြို့မှာ ဩဂုတ် ၂၀ ရက်က ကျင်းပခဲ့ကြပြီး သာတူ ညီမျှဘက်မလိုက်တဲ့ အနာဂတ်တစ်ခု ဖြစ်လာစေဖို့ ကမ္ဘာ့အထွေထွေ   ရင်ဆိုင်ကြုံတွေ့နေရမှုတွေကို ကိုင်တွယ်ဖြေရှင်းကြမယ့် မီဒီယာတွေဖြစ်လာဖို့ စုပေါင်းဆွေးနွေးခဲ့ကြပါတယ်။ 


မီဒီယာဖိုရမ်ကို နိုင်ငံပေါင်း ၃၀  ခန့်က  မီဒီယာ တွေ၊  စာနယ်ဇင်းသမားတွေနဲ့       နိုင်ငံတကာအဖွဲ့ အစည်းတွေက    ကိုယ်စားလှယ်တွေ      စုစုပေါင်း လူ ၂၀၀ ဝန်းကျင် တက်ရောက်ခဲ့ကြပါတယ်။ ဖိုရမ် မှာ “BRICS and Africa: Strengthening Media Dialogue for a Strengthening and Behavied Future”   ခေါင်းစဉ်နဲ့    အဓိကဆွေးနွေးခဲ့ကြတာ ပါ။ 


BRICS မီဒီယာဖိုရမ်က 
အရေးကြီးပလက်ဖောင်းတစ်ခုဖြစ်လာ


“BRICS နိုင်ငံတွေက မီဒီယာတွေဟာ ဒီခေတ်ရဲ့ အရေးပါတဲ့ တာဝန်တွေကို     ထမ်းဆောင်နေကြ ရတာဖြစ်ပြီး   အခုလို ပူးပေါင်းဆောင်ရွက်ခွင့်ရတာ ဝမ်းသာမိတယ်”လို့      ဖိုရမ်ရဲ့ အမှုဆောင်ဥက္ကဋ္ဌ၊ ဆင်ဟွာသတင်းအေဂျင်စီရဲ့  ဥက္ကဋ္ဌလည်းဖြစ်တဲ့ ဖူဟွာက ဆိုပါတယ်။ အာဖရိကအမျိုးသားကွန်ဂရက် ရဲ့ အမှုဆောင်တစ်ဦးဖြစ်တဲ့  ဒါကိုတယ်ကလည်း “၂၀၁၅  ခုနှစ်မှာ စတင်တည်ထောင်ပြီးကတည်းက BRICS မီဒီယာဖိုရမ်က မိမိတို့ ပူးပေါင်းနိုင်ငံတွေရဲ့ အသံကို   မြှင့်တင်ပေးတဲ့  အရေးကြီးပလက်ဖောင်း တစ်ခုဖြစ်လာတယ်”လို့   ထုတ်ဖော်ပြောကြားခဲ့ပါ တယ်။


ရုရှားက TASS သတင်းဌာနရဲ့   ညွှန်ကြားရေး မှူးချုပ်  အန်ဒရီကလည်း သတင်းမှားတွေကို တုံ့ပြန် ဖို့နဲ့    ဖွံ့ဖြိုးဆဲနိုင်ငံတွေရဲ့ အကျိုးစီးပွားကို အကာ အကွယ်ပေးဖို့     BRICS  မီဒီယာတွေကို တောင်းဆိုခဲ့ သလို ဘရာဇီးက ဘဏ္ဍာရေးနဲ့ စိုက်ပျိုး ရေးကဏ္ဍ တွေအတွက်   သတင်းအချက်အလက်ပံ့ပိုးသူ CMA  လုပ်ငန်းစုအကြီးအကဲ   ဂျို့စ်ကလည်း ယုံကြည်ရပြီး    ဘက်မလိုက်တဲ့   သတင်းအချက်အလက်တွေရဲ့  အရေးကြီးပုံကို    မီဒီယာဖိုရမ်မှာ မျှဝေပေးခဲ့ပါတယ်။    အခုလို      မီဒီယာဖိုရမ်မှာ ဆက်သွယ်ချိတ်ဆက်ကြရ ပြီး    အဖွဲ့ဝင်နိုင်ငံတွေအနေနဲ့ စီးပွားရေး၊   သဘာဝ ပတ်ဝန်းကျင်နဲ့ လူမှုရေးနယ်ပယ်တွေမှာ  ရေရှည် တည်တံ့တဲ့  ဖွံ့ဖြိုးတိုးတက်မှုတွေ    ရှာဖွေသင့် ကြောင်း       ပြောကြားခဲ့ပါတယ်။ တောင်အာဖရိက      လွတ်လပ်သောမီဒီယာရဲ့ အမှုဆောင်ဥက္ကဋ္ဌ အစ်ဘယ် ဆာဗေးက ဖိုရမ်ကနေ ဖွံ့ဖြိုးဆဲနိုင်ငံတွေမှာ  ရင်ဆိုင် နေရတဲ့    စိန်ခေါ်မှုတွေကို မီးမောင်းထိုးပြခဲ့ပြီး     အားလုံးရဲ့အမြင်တွေနဲ့     မျှော်လင့်ချက်တွေကို ထုတ်ဖော်ခဲ့ပါတယ်။


မီဒီယာကို အသုံးချခံအဖြစ်  
မရပ်တည်ကြဖို့ ထောက်ပြ 


ဖိုရမ်အတွင်းမှာ ဆင်ဟွာသတင်းဌာန အကြီး အကဲက BRICS အဖွဲ့ဝင်နိုင်ငံတွေရဲ့ မီဒီယာတွေ ပူးပေါင်းဆောင်ရွက်ပြီး အပြည်ပြည်ဆိုင်ရာ ရေးသား ဖော်ပြချက်တွေနဲ့   မီဒီယာကို     ၎င်းတို့အလိုကျ လက်ဝါးကြီးအုပ်ချင်နေကြတဲ့ နိုင်ငံတွေအကြားမှာ  BRICS မီဒီယာခေါင်းဆောင်တွေက ရပ်တည်ချက်      ခိုင်ခိုင်မာမာရှိဖို့လိုအပ်တာကို ထည့်သွင်းဆွေးနွေး ခဲ့ပြီး  ပဋိပက္ခတွေကို   မီးမွှေးဖို့၊   အသုံးချခံအဖြစ်  မရပ်တည်ကြဖို့လည်း      ထောက်ပြခဲ့ပါတယ်။ အနောက်အုပ်စုမီဒီယာတွေရဲ့ ပုံဖျက်မှုတွေဖြစ်တဲ့ ယဉ်ကျေးမှုထုံးတမ်းအစဉ်အလာတွေ၊   ဘာသာ စကားတွေနဲ့  ဆန်းသစ်တီထွင်မှုတွေကို အချင်းချင်း ဖော်ထုတ်ကြဖို့  စိတ်အားထက်သန်နေကြတာကို လည်းဖိုရမ်မြင်ကွင်းတွေအရ သိရှိရပါတယ်။ မကြာမီ ကာလအတွင်းမှာ  အိန္ဒိယရဲ့ အာကာသခရီး   စူးစမ်း လေ့လာမှုတွေ၊ တရုတ်ရဲ့ ပြန်လည်ပြည့်ဖြိုးမြဲစွမ်းအင် ဆိုင်ရာ     တိုးတက်မှုတွေ၊    တောင်အာဖရိကနိုင်ငံရဲ့     ကျန်းမာရေးစောင့်ရှောက်မှုဆိုင်ရာ  တိုးတက်မှုတွေ ကို BRICS အဖွဲ့ဝင်နိုင်ငံတွေရဲ့ မီဒီယာအသီးသီးမှာ မြင်တွေ့ခွင့်ရလာနိုင်မယ်လို့ ခန့်မှန်းရပါတယ်။


ဖွံ့ဖြိုးဆဲနိုင်ငံတွေရဲ့ စီးပွားရေးဖွံ့ဖြိုးတိုးတက်မှု၊ ပညာရေးထိပ်တန်းရောက်လာနေမှုနဲ့    လူမှုရေး ဆိုင်ရာ  တိုးတက်အောင်မြင်မှုတွေကို    နိုင်ငံရေး မတည်မငြိမ်ဖြစ်မှု၊ သဘာဝဘေးအန္တရာယ် ကြုံတွေ့ ရမှုအစရှိတဲ့    သတင်းခေါင်းစီးကြီးတွေနဲ့ တားဆီး ပိတ်ပင်၊    အနုတ်လက္ခဏာဆောင်တဲ့ သတင်းတွေ ကိုသာ   စွဲစွဲမြဲမြဲဖော်ပြခံခဲ့ရာကနေ အဲဒီလို အတား အဆီးအပိတ်အပင်နဲ့ ကိုလိုနီနယ်ချဲ့ မီဒီယာတွေကို  ချိုးဖျက်လို့  ဆဋ္ဌမအကြိမ်မြောက် ဘရစ်ခ်စ်မီဒီယာ ဖိုရမ်ရဲ့ရည်ရွယ်ချက်အတိုင်း       သာတူညီမျှပြီး ဘက်လိုက်မှုမရှိတဲ့ အနာဂတ်ဆီကို လမ်းဖောက်ကြ ရတော့မှာပဲ ဖြစ်ပါတယ်။


အနောက်နိုင်ငံမီဒီယာတို့ စီစဉ်ထားတဲ့ မူဘောင် အတွင်းက   လွတ်ကင်းနိုင်တာနဲ့     တစ်ဖက်သတ် မီဒီယာတွေကြောင့်   ဖုံးကွယ်နေရတဲ့    မိမိတို့ရဲ့ ကိုယ်ပိုင်စဉ်းစားဉာဏ်၊ အန်တုရင်ဆိုင်မှုနဲ့ အလား အလာကောင်းတွေကို ထုတ်ဖော်တင်ဆက်နိုင်တော့ မယ့်အပြင် BRICS အဖွဲ့ဝင်တွေရဲ့ သတင်းအချက် အလက်  ဝေမျှတာတွေသာမက အာရှ၊ အာဖရိက ဒေသအလွန်   လူထုပရိသတ်ရဲ့    အသံတွေကိုပါ ကမ္ဘာက    မကြာမီ    ကျယ်ကျယ်လောင်လောင် ကြားတွေ့ရတော့မယ်လို့ ယုံကြည်မျှော်လင့်လိုက်မိ ပါတယ်။          ။


ကိုးကား။    မီဒီယာစစ်မျက်နှာ(ဖိုးလမင်း)
    www.pressnaz.com
    www.parliament.gov.za